Advertentie
Advertentie

Het fiasco van de bruine en de witte koe

Ik ben een uitzondering, zegt Guillaume van der Stighelen, van het reclamebureau Duval Guillaume. De meeste copywriters zijn mislukte dichters, ik ben een mislukt scenarioschrijver. Duval Guillaume is het grootste onafhankelijke reclamebureau in België. Het bureau heeft 70 mensen in dienst en haalt een omzet van 1 miljard frank.In 1979 volgde ik een scenariocursus die georganiseerd werd door het American Film Institute. Daar leerde ik Luc Beerten kennen, die toen op de BRT een bureautje deelde met Guido de Praetere, en die zocht dan weer iemand om materiaal te schrijven voor Johnny Voners en Janine Bischops. Aan die sketches heb ik echt heel goede herinneringen. Het was geen Fawlty Towers of Mister Bean, maar wij vonden het toen heel goed. Ik genoot ervan met acteurs te werken. Het ging ook allemaal heel snel. Je vrienden op café vonden het fantastisch, je familie dacht plots dat je toch niet zon nietsnut was, je denkt al aan Hollywood.Maar toen werd mij gevraagd een show van een uur te schrijven. En dat is faliekant afgelopen. Ik heb heel veel geluk gehad dat later de broers Verreth de Pak de Poenshow hebben gemaakt, anders had ik die plaats in de bloopergeschiedenis misschien gekregen. Ik geloof dat de tv-criticus uit Humo toen schreef dat de acteurs de auteur van die show gerechtelijk hadden moeten vervolgen. Eigenlijk was het een grote vergissing: ik had een scenario geschreven voor een gemonteerde show met allemaal snelle grappen. Maar die werd live in een theater opgevoerd... Ik had er bijvoorbeeld een reclamespot ingestoken met een witte en een bruine koe, en de witte koe had geen zonnebrandolie gebruikt en de bruine wel. Dat moest tien seconden duren, maar die scène duurde zowat tien minuten.Dat was het einde van mijn carrière. Ik was op de BRT binnengehaald als een geweldig talent. Ik ben dan ongelooflijk afgegaan, en met hetzelfde elan zeiden de BRT-mensen: We hebben ons blijkbaar vergist. Daarna ben ik in de reclamewereld beland, en daar word je beter gevolgd, je moet je bewijzen. Het is een veel professioneler omgeving. Er heerst ook een creatieve sfeer, maar met een zeer strikte omkadering. Er zijn commerciële wetten, marketingwetten, internationale voorschriften. Zou ik het nu nog willen doen? Een reclamespot van 30 seconden kost 5 miljoen frank. Je kan in Vlaanderen, met zijn beperkt publiek, geen tv-programma maken dat 10 miljoen frank per minuut kost. Maar misschien wil ik nog wel eens in het schrijversteam van een grote Amerikaanse sitcom zitten, als is het maar om te zien dat ik het niet kan. KFVolgende week: Miet Crabbé, vroeger journalist, nu zaakvoerster kledingbedrijf