Advertentie
Advertentie

Het internetbedrijf als realistische bondgenoot van de transporteur

Via het internet ingeven welke nieuwe vrachtwagen nodig is en van alle leveranciers een on-lineofferte krijgen voor de specifieke opbouw die nodig is. Dat kan via de website van Trans2B, een portaalsite voor ondernemers uit de transportsector. De Trans2B-website is de virtuele poot van het gelijknamige consultancybedrijf. Dit is internet, maar dan op een realistische manier, zegt algemeen directeur Raf Vermeire. We houden gelijke tred met de ontwikkelingen bij de transporteurs zonder hen voorbij te lopen.Alles rond transport efficiënter maken, dat is in het kort de doelstelling van Trans2B. Het bedrijf vertrekt met zijn dienstenpakket vanuit de centrale Trans2B-portaalsite. Dat is een verticale portaalsite: voor één specifieke sector bevat ze een heel panorama aan informatie en diensten. Er is een verkoopplatform voor rollend materieel en wisselstukken, een juridische adviesdienst die on line contracten beoordeelt tegen een vast tarief, een technische adviesdienst, een verzekeringspoot enzovoort. Een kanaal met bruikbaar nieuws uit de sector moet het geheel vervolledigen.De site is vandaag operationeel, maar Vermeire heeft nog meer plannen. Op termijn komt er ook een ASP-poot aan Trans2B. Als Application Service Provider wil Trans2B ook administratieve diensten leveren die het bedrijfsproces makkelijker maken: het beheer van de belastingen op de voertuigen, of de afhandeling van verkeersovertredingen, reparatie en onderhoudskosten. Maar ook elektronische orderverwerking bijvoorbeeld, waarbij een klant zijn bestelling via Trans2B aan de transporteur doorgeeft. Daarmee mikt Trans2B op pool tussen ondernemingen: transporteurs gaan steeds vaker voor elkaar rijden om lege ritten te vermijden.Een contactplatform tussen de ondernemingen kan een belangrijke schakel zijn in de coördinatie tussen bedrijven onderling, vooral omdat Trans2B onafhankelijk is en dus geen transporteur of constructeur vertegenwoordigt. Wie bijvoorbeeld gespecialiseerd is in het vervoer van tapijten en vaak naar Duitsland moet kan via onze site contact leggen met een Duits bedrijf dat exact in dezelfde activiteit zit. Het is efficiënter als hij dan ook tapijten terug naar België kan meennemen en niet leeg hoeft terug te komen of met een andere lading waarop vrachtwagen en chauffeur niet afgestemd zijn. Volgend jaar wordt ook de Europese vrachtwagenmarkt geliberaliseerd.Importeurs hebben van dan af niet langer het monopolie op de invoer van een merk van vrachtwagens, zodat andere spelers soms goedkoper kunnen zijn. Trans2B is daarop voorbereid. Op de site van het bedrijf kunnen transporteurs elektronisch offertes aanvragen bij de diverse verdelers of invoerders van alle types vrachtwagens en aanhangers. Vermeire: Met een klik op de muis moet de aankoopverantwoordelijke kunnen kijken wie het goedkoopst de vrachtwagens op zijn maat kan leveren. Vandaag hebben kleinere transporteurs soms twee mensen in dienst die voltijds met het aankoopbeleid bezig zijn. Met een on-linesysteem voor prijsvergelijking en de mogelijkheid tot elektronische offerteaanvraag voor iedere behoefte wordt hun taak aanzienlijk makkelijker.Natuurlijk zal een transporteur die 200 vrachtwagens in één keer bestelt, hoe dan ook een lagere prijs per vrachtwagen betalen dan een ondernemer die drie vrachtwagens bestelt. Vermeire: Klopt, maar we mikken ook niet op de giganten onder de transporteurs. Zij hebben sowieso een eigen aankoopdienst. Hetzelfde geldt voor andere Trans2B-diensten zoals het contacten leggen met andere bedrijven uit dezelfde niche. Ook daar hebben echt heel grote bedrijven weinig baat bij.Trans2B richt zich op de kleinere en middelgrote bedrijven met een vloot van één tot 150 vrachtautos. Vermeire: Dat zijn de bedrijven voor wie het belangrijk is te besparen door prijsvergelijking en andere diensten. Vanaf maart is het mogelijk op onze site een vrachtauto met opbouw te configureren. Daarbij kan de transporteur zien hoeveel een vrachtwagen van merk A, type B met aanhanger C en opbouw van de firma D zal verbruiken met lading E erin, hoe groot de draaicirkel van de combinatie zal zijn, enzovoort. Die service is uniek in België want gebruikers kennen niet enkel de laagste prijs voor wat ze willen kopen, maar krijgen een massa informatie die de uiteindelijke aankoop rendabeler kan maken. Ik denk dat het leveren van die extra onafhankelijke informatie de meerwaarde van Trans2B betekent.Voorwaarde voor een goed verloop van al die diensten is dat Trans2B toegang heeft tot een massa informatie van bij de constructeurs en leveranciers, informatie die bovendien voortdurend en onmiddellijk aangepast moet kunnen worden. Anders heeft de dienst weinig zin. Vermeire maakt zich sterk dat Trans2B die rol van informatieleverancier kan waarmaken. Er zal trouwens niet alleen informatie over rollend materieel op de site te vinden zijn, een transporteur moet zelfs kunnen zien of een bepaald onderdeel in een bepaalde garage voorhanden is. Ook met de werkplaatsen is Trans2B voortdurend in verbinding. Alle informatie over onderdelen wordt voor de sitegebruiker omgezet in een neutrale catalogus van onderdelen en links naar de garages waar die voorhanden zijn. Regelmatige Trans2B-gebruikers krijgen bovendien een korting per product dat ze rechtstreeks via de site bij de betrokken leverancier bestellen.De rol van Trans2B is duidelijk: via informatie en diensten de brutomarge van de KMO-transporteur naar omhoog halen. Vermeire benadrukt dat Trans2B geen virtuele speler is. Sommige diensten zoals juridisch en fiscaal advies en management support, verzekeringsinformatie en dies meer, zijn geen internetdiensten, maar worden uitgevoerd door onze eigen mensen. Andere opties, zoals het on line aanvragen van offertes voor financiering, financiële leasing, financiële huur en operationele leasing, gebeuren dan weer in samenwerking met bedrijven uit de betrokken marktniches. Via een overeenkomst van Trans2B met informatieleverancier Graydon kunnen de Trans2B-abonnees nagaan of hun handelspartners er financieel goed genoeg voor zitten om de vrachtopdrachten te betalen.Vandaag zijn nog niet alle diensten van Trans2B beschikbaar, maar het programmaboekje van Vermeire zit goed vol. Het bedrijf heeft nog een hele reeks andere diensten in petto: het opstellen van on-lineschadestatistieken en advies over de juiste opvolgingsmaatregelen, een jobdatabank met cvs, financierings- en verzekeringsadvies, enzovoort. Met alle informatie die de klant ingeeft, kan Trans2B de transporteur ook benchmarken: het bedrijf berekent dan de kostprijs per kilometer en vergelijkt die met de resultaten van sectorgenoten. Daaruit kan dan weer advies volgen over waar bespaard kan worden om de kosten per kilometer nog te doen dalen.De volgende stap is de uitbreiding naar het buitenland, en ook daar wordt al hard aan gewerkt. Vermeire is daarvoor in contact met een Duits bedrijf. Het is duidelijk dat Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, allebei belangrijke transportlanden, bovenaan het verlanglijstje staan. Vermeire benadrukt dat hij met Trans2B niet de vervanger wil spelen van bestaande zakencontacten in de sector: Contacten in de business zijn dikwijls tussen personen en die krijg je niet zomaar kapot, dat is ook niet onze bedoeling. Trans2B moet een bondgenoot van de transporteurs zijn.Om de plannen verder uit te bouwen en de buitenlandse expansie snel te kunnen aanpakken, bereidt Trans2B een kapitaalverhoging van 3,2 miljoen euro voor. Vandaag zit het kapitaal van Trans2B verspreid over investeerders Creafund (15 procent), Accentis (30 procent), Real Software/hotrate.com (30 procent) en Vermeire zelf. Vermeire benadrukt dat hij het internetgedeelte van zijn bedrijf niet wil gebruiken als een pure veilingsite voor vraag en aanbod van vrachten naar bestemmingen. Met zon aanpak zet je de transporteurs nog maar eens met hun rug tegen de muur omdat je aan hun marges knabbelt. Dat is niet onze bedoeling. We bieden niet nog eens een internetmarktplaats voor grote bedrijven onderling. Neen, we willen een platform aanbieden waardoor zij goedkoper kunnen werken. Daarmee zijn we al een hele stap verder. JLi