Het is zomer, het geld rock 'n' rollt

(tijd) - Elvis Costello, Frank Black, Soundgarden, Iggy Pop, INXS, Peter Gabriel, Aerosmith en Rage Against the Machine. Het is maar een greep uit het bonte allegaartje van popsterren dat deze zomer de Vlaamse podiums onveilig maakt. Buiten Torhout/Werchter zijn ook Belga Beach Festival en Pukkelpop uitgegroeid tot mega-happenings, die tienduizenden mensen trekken. Het amateurisme van de begindagen heeft dan ook plaats gemaakt voor een gehaaid professionalisme. Ook kultuur moet en kan renderen.'De organizatie van een festival is een zakelijke onderneming als een andere', zegt Yasmina Lombaert van het kommunikatiebureau Variety, dat sinds 1991 volledig in eigen beheer het Belga Beach Festival organizeert. De organizatie van Belga Beach vraagt zo'n duizend mandagen werk. 'De risico's liggen echter niet hoger dan bij de produktie van bijvoorbeeld mayonaise', zegt Lombaert. Een bedrijf dat de verkeerde ingedriënten kiest voor een nieuw merk mayonaise zal net zo min als een slecht georganizeerd festival de markt kunnen bekoren. Het hoofdingrediënt van een festival is vanzelfsprekend het muzikaal aanbod. Als de festivalganger de geafficheerde groepen niet -of rauw- lust, dan mag de akkomodatie nog zo aantrekkelijk zijn, dan wordt het festival een fiasko. 'De organizator valt hier gedeeltelijk terug op zijn ervaring', zegt Lombaert, 'maar kan ook hier de risico's goed inschatten'.