Advertentie
Advertentie

'Het kanaal is de kip en de bedrijven zijn de gouden eieren'

Aan het Nederlandse uiteinde van het kanaal Gent-Terneuzen weet men de activiteiten en terreinen van de haven en de industrie wel uit te breiden, terwijl dit in het Gentse nog nauwelijks lijkt te lukken. De uitbreidingen hoeven niet ten koste van het milieu- en woonbeleid te gaan, integendeel zelfs. Van alle Nederlandse zeehavengebieden zou het Scheldebekken de beste groeiperspectieven bieden. De haven van Terneuzen wil die kansen verzilveren door zich te profileren als klantvriendelijk en sterk in bepaalde industrieniches.DE HAVEN VAN Terneuzen bleef de laatste tijd vrij goed boeren. De tonnage-aangroei met nog bijna 12 procent in 1991 werd wel gevolgd door een stagnatie in '92 op 9,6 miljoen ton en een daling met 2,6 procent in '93 tot zo'n 9,34 miljoen ton. In '94 noteerde de haven weer een stijging tot zowat 10 miljoen ton en dit jaar haalt ze waarschijnlijk 11 miljoen ton. Frans van den Hemel, woordvoerder van de Havenschap Terneuzen, noemt die stijging enorm, omdat ze wordt gehaald met de bestaande terminals.