Het PPB wil de plaats die het haar toekomt

ANTWERPEN (tijd) - Praktijkgerichte postuniversitaire, programma's voor het middle management draaien in Vlaanderen vooral rond de IPO (Postuniversitair onderwijs Ufsia) en Vlerick. Daar waar de "Vlerick-boys' het daglicht niet schuwen, stellen de "PPB-boys' - de spil van de IPO - zich wat minder visibel op. "Onze managers maken carrière op basis van kompetentie en loyauteit, het bespelen van de media hoort daar niet bij', zegt IPO-direkteur Luc Derijcke. Na dertig jaar bestaan willen de PPB-boys hun identiteit in de Vlaamse managementwereld nadrukkelijker uitdragen. De oprichting van de PPB-alumni-vereniging is daar een eerste teken van. Ufsia-professor Piet Virenque richtte in 1959 het Postuniversitair Programma voor Bedrijfsopleiding op als postgraduaat: een opleiding die direkt aansluit op een universitaire opleiding. Virenque had de idee van een postuniversitair managementprogramma in de VS opgepikt, waar hij zelf een Ph.D (doctor-titel) gehaald had. Hij stelde vast dat de "Business-opleidingskultuur' in België nauwelijks bestond. Het Instituut voor Postuniversitaire Opleidingen (IPO) werd pas in 1965 opgericht, een bundeling van de toen bestaande initiatieven.