Hitte geeft aanleiding tot verschuiving koopgedrag

(tijd) - Wie vooral veel pret heeft met dat warme weer zijn de verkopers van ijsjes en frisdranken. Op bedrijfsvlak doen groepen als Spadel en Interbrew goede zaken maar daar tegenover staat het regenachtig voorjaar. Ook glasproducent Verlipack ziet in het zog van de frisdrankenkonsumptie de vraag naar flessen stijgen. In de supermarkten gaat vooral barbecue-vlees en koude schotels over de toog. Of de hitte voor de overheid positief is, valt te betwijfelen. Net zoals in de privé, loopt het personeel er wat slomer bij. Bovendien wordt openbare werken hier en daar gekonfronteerd met nieuwe schade aan de wegen. Definitieve cijfers over de hitte-schade aan de Belgische wegen zijn er nog niet. Maar de schade is zeker niet zo groot als verwacht. Patrick Debaere, inspekteur-generaal openbare werken Antwerpen, omschrijft de schade als vrij beperkt: 'De problemen situeren zich op twee vlakken. Door de hitte kunnen betonwegen barsten. Dat is bijvoorbeeld gebeurd op de Boudewijnsnelweg en op de weg voor de Liefkenshoektunnel. Bij asfaltwegen is er het probleem van de spoorvorming: hitte en overbelasting zijn katastrofaal voor spoorvorming. Nu hoe groot de schade is, valt moeilijk te becijferen. We meten dat niet dagelijks op. Pas later op het jaar zal blijken of er bijkomend geld voor herstel nodig is.' Op het eerste zicht kan de 'Vitara-campagne' dus nog een tijdje mee.