Hoe duurder, hoe minder chauvinistisch

Wie al langer louter Belgische ontwerpen, maar dan in de eerste plaats meubelen, aanbiedt, is Katrien van Hulle van het Brugse B, een winkel waar behalve Belgisch design ook verlichting en kunstboeken van Ludion en Imschoot worden verkocht. Katrien van Hulle: Toen wij vijf jaar geleden begonnen, was dat om een alternatief te bieden voor de traditionele kant en chocolade die worden geassocieerd met Brugge, en bij uitbreiding met België. We wilden zowel buitenlanders als landgenoten tonen dat er heel wat meer te ontdekken valt. Ik merk dat klanten de jongste jaren steeds positiever worden over ons concept, en dan hoor je ze wel eens zeggen dat ze vanaf nu enkel nog ontwerpen van eigen bodem kiezen. Ik vraag me dan dikwijls af wat er uiteindelijk van die voornemens terechtkomt. Het lijkt me wel logisch dat mensen in tijden van onzekerheid het allemaal weer wat dichter bij huis gaan zoeken, maar dat geldt volgens mij niet voor ieder product en voor iedere sector. Wij opereren uiteindelijk in de luxesector, en dan denken mensen wel twee keer na vooraleer ze geld uitgeven. Bij kleren of accessoires is een aankoop minder bindend. Ben je het stuk beu, dan draag je het niet meer of gooi je het gewoon weg. Ook voor kleinere interieurobjecten, die goedkoper zijn dan een meubel, zie ik dat onze klanten iets trouwer zijn. Maar een duur designmeubel, dat kies je niet op basis van loyaliteit tegenover Belgische ontwerpers en al helemaal niet omdat Belgische ontwerpers nu toevallig trendy zouden zijn. Een meubel moet een leven lang meegaan, de aankoop is een erg bindende keuze. De consument gaat dan echt wel op zoek naar het allermooiste of het betaalbaarste, herkomst speelt dan een veel kleinere rol. B, Wollestraat 25, Brugge