Hoge-snelheidstrein met maand vertraging door Kanaaltunnel

(tijd) - Eurostar, de hoge-snelheidstrein die Brussel en Parijs met Londen moet verbinden, zal allicht een maand later dan gepland op commerciële basis door de Kanaaltunnel rijden. Dat komt omdat Eurotunnel, de concessionaris van de tunnel, nog altijd geen exploitatievergunning heeft van de Franse en Britse overheid.De voorbereiding van het hoge-snelheidsverkeer tussen Groot-Brittannië en het vasteland loopt minder vlot dan eerst gedacht. Midden april kondigden de Belgische, Britse en Franse spoorwegen de commerciële start van 'Eurostar' aan voor 'deze zomer'. Bij de NMBS werd een precieze datum naar voor geschoven, al was dat niet zonder voorbehoud. Op 1 juli zou de eerste HST-dienst Brussel-Londen starten, één trein per dag in beide richtingen. Tot 30 juli zou het eigenlijk om 'kennismakingtrips' gaan, vooral bedoeld voor de reiswereld, bedrijven, media, maar toch ook voor individuele personen. Vanaf augustus waren twee treinen per dag gepland, de 'echte' commerciële dienstverlening moest op 23 oktober starten, waarbij er dan maandelijks gemiddeld één trein zou bijkomen.