Honda blijft marktleider

(tijd) - Honda heeft ook in 2001 de eerste plaats in de rangschikking van de nieuwe immatriculaties behouden. Maar de nummer één moest wel een grote stap (-22 procent) achteruitdoen. Het aandeel van Honda is nu 21,56 procent. Nummer twee is Yamaha met een aandeel van 20,25 procent, maar de concurrenten wijzen erop dat DIeteren Sport (Yamaha-importeur in ons land) ook quads - vierwielers - als motoren laat inschrijven. Daardoor is het cijfer wat vertekend en zou Yamaha eerder rond 18 procent zitten. Nummer drie blijft al sinds jaar en dag Suzuki (aandeel 15,25 procent) al wordt het verschil met nummer vier BMW (aandeel 11,53 procent) klein. Kawasaki maakt met een aandeel van 6,91 procent het eerste vijftal vol. BMW en Triumph zijn de enige merken uit de top tien die groeien: met 3,2 procent respectievelijk 47,4 procent.Opvallend is dat het aandeel van de vier Japanse merken gedaald is naar 64 procent. In het midden van de jaren negentig beheersten Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki 85 procent van de markt. Vorig jaar werden er in totaal 77 merken tweewielers (motoren en scooters) nieuw ingeschreven. De eerste tien merken nemen bijna 90 procent voor hun rekening. De andere 67 merken verdelen de overige 10 procent onder elkaar.Twee segmenten zijn groeiend: de touringmotoren (met bijna 30 procent) en de zware scooters (een relatief nieuw marktonderdeel). Supersportmotoren kennen een terugval van 17 procent. De sporttouring moest een kwart inleveren, terwijl de naked bikes met 18 procent achteruit gingen. Het aandeel van de customs (choppers) daalde met 32 procent en dat van de 125 cc motoren en -scooters met 30 procent.