HRD ijktgecertificeerde diamant

(van onze verslaggever)BAZEL (tijd) - De Hoge Raad voor de Diamant (HRD), de koepelorganisatie van de Antwerpse diamantsector, biedt voortaan de mogelijkheid diamant die het Diamond Office van de HRD van een certificaat voorzag, te ijken. De HRD stelde de ijktechniek, in het jargon beter gekend als branding, voor tijdens een druk bijgewoonde receptie in Bazel. De HRD is deze en volgende week aanwezig op de horloge- juwelen- en edelstenenbeurs in de Zwitserse stad. Met de ijktechniek kan de HRD elke gecertificeerde steen van een logo voorzien. Het logo bevat de tekst Antwerp Certified en staat op de rondist van de diamant. Ook het certificaatnummer kan in de diamant worden gegrift. Dat biedt een bijkomende veiligheid voor de koper.De branding gebeurt via een gesofistikeerde lasertechnologie. De ingeijkte gegevens zijn onzichtbaar voor het blote oog maar ze worden zichtbaar bij een tienvoudige uitvergroting. Het ijkproces heeft geen invloed op de kwaliteit van de stenen. Branding is een vrij recent gegeven in de diamantwereld. Het Zuid-Afrikaanse diamantkartel De Beers, dat 60 procent van de wereldruwehandel controleert, begon er een jaar geleden als eerste mee. Ook de Canadese diamantindustrie, die met de Ekati-mijn en van de grootste diamantproducenten ter wereld hoopt te worden, merkt zijn stenen. ToP