Advertentie
Advertentie

Huelgas Ensemble brengt Festa

Paul van Nevel brengt met een instrumentale bezetting van het Huelgas Ensemble een selectie uit de meer dan 150 contrapuntische variaties van Costanzo Festa (enkele zijn van de hand van Nanino). Dit vroeg 16de-eeuwse werk kan vergeleken worden met Bachs Musikalisches Opfer of met Gradus ad Parnassum van Fux. In de inleiding schreef Festa dat hij het magistrale werk componeerde om te demonstreren hoe men moet componeren, spelen en zingen. Paul van Nevel koos voor een louter instrumentale uitvoering, met een rijk instrumentarium zodat er voldoende variatie is. De polyfone uitwerkingen variëren van twee- tot elfstemmige variaties, met een voorkeur voor vierstemmigheid. De werken zijn allemaal gebaseerd op een uit 37 noten bestaande melodie die in elke variatie letterlijk herhaald wordt. De melodie, La Spagna, was zeer geliefd ten tijde van Festa omdat er zeer goed op te improviseren was. Ze bevat veel afwisseling en een aantal sequensen die ook interessante contrapuntische mogelijkheden opleveren. Festa was wel een componist met een grote reputatie, aldus Van Nevel. Hij heeft onder meer in het Vaticaan gewerkt en heeft ook voor de Franse koning gecomponeerd. Ik vind Festa avontuurlijker dan Josquin Desprez. Festa durft wat meer en is soms wel eens bizar, maar hij beschikt minstens over een even grote contrapuntische vindingrijkheid als Desprez. In één variatie combineert hij bijvoorbeeld alle eerste zinnen uit het eerste madrigalenboek van Arcadelt op de cantus firmus La Spagna. Het is niet alleen een geniale vondst, het levert nog schitterende muziek op ook.Kerk van O.L.V. ter Kapelle (Brussel) vr 21 jun, 20 uur 02/507.82.00Julius Stenzel De Amerikaanse cellist Julius Stenzel verblijft sedert 1977 in Europa en hij was tot 1991 cellist in het symfonieorkest van de RTBF. Hij is tevens een van de stichters van de Chapelle des Minimes die maandelijks Bach-cantates uitvoert en hij trad op in meer dan 200 cantateconcerten en in een groot aantal orkesten die op originele instrumenten musiceren. Stenzel speelt liefst op de violoncello piccolo, een iets kleinere cello die uitgerust is met een vijfde hoge mi-snaar. Stenzel speelt deze week een benefietconcert ten voordele van humanitaire projecten in Moldavië. Op het programma staat werk van Johann Sebastian Bach, onder meer een transcripties van de fluitpartita in a klein (BWV 1013) en van de vioolpartita in E groot (BWV 1006), alsook de zesde cellostuite (BWV 1012).Abdij Keizersberg (Leuven) - za 22 jun, 20 uur - osj@pandora.beMuziek uit kapittelkerkenLuc Ponet stelde een programma samen dat muziek uit kapittelkerken bevat. In deze instellingen werd sedert de Renaissance een hoogstaand muziekleven gecultiveerd. Uit de collegiale kerk van Onze-Lieve-Vrouw in Tongeren selecteerde Luc Ponet 17de-eeuwse muziek van Henri de Remouchamps en van Lambertus Colen. Ook zangmeesters die tijdens de 18de eeuw in onze streken in de kapittelkerken werkzaam waren, zoals Fiocco, van Maldere en Van Helmont komen tijdens het concert aan bod. De in Alkmaar geboren componist Willem de Fesch was reeds voor zijn aanstelling als zangmeester in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal geen onbekende in Antwerpen, omdat hij er een operavoorstelling bracht waarin hij als concertviolist optrad. Tussen 1725 en 1731 was hij als zangmeester aan de kathedraal van Antwerpen verbonden. Zijn gespannen relatie met zijn oversten blijkt uit zijn karikaturaal voorwoord tot zijn driedelige Missa Paschalis uit 1730, waar hij de noten van zijn partituur met paaseieren vergelijkt die hij aan zijn nobele en zeer doorluchtige oversten aanbiedt. Van zijn opvolger Fiocco staat Tandem fulget, voor koor, hobo en strijkers op het programma. De uitvoerders van dit gevarieerde programma zijn het kamerkoor De Kleine Cantorij, het kamerorkest Collegium Musicum en de solisten Cristel de Meulder (sopraan), Marianne Vliegen (mezzo), Jan Caals (tenor), Dirk Snellings (bas) en Jan van Mol (orgel).Carolus-Borromeuskerk (Antwerpen) zo 23 jun, 18 uur 03/384.24.49Zomer in BourlaDeFilharmonie zet de zomer in met een typisch 19de-eeuws marathonconcert. Daniele Callegari, die vanaf september chefdirigent wordt bij deFilharmonie, serveert bij die gelegenheid een gevarieerd muzikaal menu. Een laat meesterwerk van Joseph Haydn, de symfonie nr. 101 met de bijnaam The Clock, staat centraal in dit programma. Mozart verrijkte het repertoire niet alleen met operas en symfonieën, maar ook met een aantal concertos waarin de houtblazers geregeld een eersterangsrol toebedeeld kregen. Zijn Fagotconcerto in Bes wordt vertolkt door Graziano Moretto. Net als Mozart is Rossini een meester in het muzikaal portretteren van de karakters. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de komedie vol verwarring en verwikkelingen Il barbiere di Siviglia waaruit mezzosopraan Malena Ernman enkele arias vertolkt. In het klarinetconcerto van Carl Maria von Weber krijgt het orkest het gezelschap van Vlad Weverbergh, een jonge en zeer getalenteerde klarinettist van eigen bodem die zich afgelopen maanden zowel solistisch als in kamermuziekverband positief liet opmerken.Bourlaschouwburg (Antwerpen) vr 21 jun, 20 uur 0800/21.036Samenstelling: Tom EELEN