Advertentie
Advertentie

Huwelijk tussen kunst en vertier in Las Vegas

Met de opening van twee galerijen in een casino-hotel in Las Vegas doet de Guggenheim-groep een nieuwe stap in de versmelting tussen kunst en vertier. De vestigingen in Las Vegas zijn niet ontsproten aan het brein van een kunstenaar of Guggenheim-directeur Thomas Krens, maar zijn het idee van Sheldon Adelson, een schatrijke ondernemer. Adelson bouwde twee jaar geleden voor bijna 5 miljard dollar de Venetian aan de Strip van Las Vegas. Het is een hotel-casino met 3.036 kamers dat bestaat uit imitaties van beroemde gebouwen in Venetië. Adelsons motto is: Kunst is een vorm van entertainment. Het is iets dat de mensen kunnen doen en meemaken.De inspiratie voor de overeenkomst met het Guggenheim haalde Adelson bij Steve Wynn, een collega miljardair en casino-eigenaar. Toen Wynn in 1998 het casino-hotel Bellagio opende, bracht hij er zijn privé-collectie met werken van Picasso, Rembrandt, Monet en Van Gogh in onder. Ondanks een toegangsprijs van 12 dollar stonden dagelijks meer dan 2.000 toeristen in de rij om de schilderijen te zien.Guggenheim-directeur Thomas Krens onthaalde het idee voor vestigingen in Las Vegas in eerste instantie vrij sceptisch. Maar het geld van Adelson en de potentiële markt van 37 miljoen toeristen die de stad jaarlijks overspoelen, haalden hem over de streep.Adelson beseft dat Las Vegas moet blijven vernieuwen, wil het op lange termijn succesvol blijven. We moeten blijven herdefiniëren wat entertainment is. Daarom investeerde hij 50 miljoen dollar en liet hij in de Venetian twee Guggenheim-vestigingen optrekken. Het feit dat de twee galerijen, met een totale oppervlakte van 5.733 vierkante meter, zijn ontworpen door het Office for Metropolitain Architecture, het bureau van de Nederlandse architect Rem Koolhaas, moet het project een zeker serieux geven. Koolhaas staat bekend om zijn radicale gebouwen die echter zelden het stadium van de tekentafel overleefden. In 1990 werd een van zijn ontwerpen bekroond in de architectuurwedstrijd voor een passagiersterminal in Zeebrugge, maar het project is nooit uitgevoerd. Opmerkelijk is wel dat kosten noch moeite gespaard werden om een toparchitect aan te trekken, maar dat de twee dozen volledig geïntegreerd zijn in het casinocomplex. Bezoekers moeten de Venetian binnengaan om iets van de architectuur te ervaren.Kritiek op zijn initiatief veegt Adelson met de glimlach van tafel. Bijna 90 procent van de collecties in Amerikaanse musea wordt niet getoond wegens gebrek aan tentoonstellingsruimte, luidde het half oktober in de Washington Post naar aanleiding van de opening van de galerijen. Krens slaagt er volgens hem in dat probleem op een creatieve manier op te lossen. Hoewel het Guggenheim nog meer volk naar zijn casinos moet lokken, blijft het initiatief zelfs voor een miljardair als Adelson een dure gok. Natuurlijk is dit een risico. Maar in Las Vegas is alles een gok. StS