Hybride kortfilmfestival

Van donderdag 15 tot en met zaterdag 17 mei vindt in Gent voor de tweede maal 'COURTisane' plaats. Het is een jong Gents collectief van enkele filmliefhebbers. Voor de groep is het medium een ideale springplank voor startende cineasten en technici zowel als een laboratorium waar (gevestigde) filmmakers vrijelijk kunnen experimenteren. COURTisane betreurt het dat de (Belgische) kortfilm zelden belicht wordt en startte daarom vorig jaar met een eigen kortfilmfestival. Na een onverhoopt groot succes behoort het evenement tot hun belangrijkste activiteiten. 'COURTisane' bekijkt het gegeven kortfilm graag door een genreoverstijgende bril: in plaats van louter verhalende werken aan bod te laten komen, staat een ruim bestek van audiovisuele genres op het programma. In 2003 valt het programma van 'COURTisane' in twee grote hoofdbrokken uit elkaar: 'Trafic' en 'Motorik'. Met die benamingen willen de organisatoren de tweedeling tussen het klassieke 'fictieve' en 'experimentele' werk doen vervagen. Naast fictiefilms en documentaires omsluit het onderdeel 'Trafic' ook hybride mengvormen zoals fotografische observaties. Er worden veel recente Belgische kortfilms getoond die zelden te zien waren zoals 'Rookgordijn boven Brussel' (2002, Bram van Paesschen, een pseudo-documentaire over de brand van de Innovation in 1967), 'GSM' (2002, Maarten Moerkerke, over een verloren mobieltje dat personages aan elkaar bindt) en 'Tu Dors?' (2002, Delphine Noels, een portret van een ruziend koppel). In het buitenlandse aanbod schuilen heel wat buitenbeentjes. Het vreemde 'Schloss Solitude' (Duitsland 2002, Corinna Schnitt) en het hilarische 'Wustenspringmaus' (USA 2002, Jim Finn) horen tot de aanraders. Het programmablok 'Motorik' legt het accent op het experiment. Ook hier wordt aan de grenzen van het genre geknabbeld. Naast recente werkstukken van de Belgen Sven Augustijnen ('Johan', 2001), Anne-Mie van Kerckhoven ('The Abstract isn't Sexually Stimulating', 2001) en Pascal Baes ('HF Remix, 2002) komt ook in dit deel behoorlijk wat buitenlands materiaal aan bod. Bijzonder zijn 'Black Behind White' (2002), een bevreemdende test rond perceptie van de Duitser Andreas Brehmer, 'The Simpson Verdict' (USA 2002, Kota Ezawa, een scherp uitgewerkte animatiefilm over het proces O.J. Simpson) of het eenvoudig-charmante 'Suck/ Blow' (China 2001, Chi-Lwo Leung). Naast een randprogrammering met concerten van jonge artiesten biedt 'COURTisane' ook twee (gratis) tentoonstellingen. Onder de noemer 'Trace' is een parcours uitgestippeld met videokunstexperimenten die op het vakantiegevoel en op droombeelden spelen. Het fotoparcours 'Stil/l', een initiatief van het piepjonge Gentse fotografencollectief Perenplukken, roept het bewegende beeld tot slot een halt toe. IS 'COURTisane Kortfilmfestival #2' donderdag 15, vrijdag 16 en zaterdag 17 mei (telkens vanaf 14u) in Victoria, Fratersplein 7 te Gent. 'Trace' loopt in het Caermersklooster (dagelijks van 10 tot 17 uur, ook op zondag 18 mei), Vrouwebroersstraat 6 in Gent. Informatie en programma: www.courtisane.be.