Hype rond nieuwe Golf stuurt Volkswagen hoger

De Europese autoconstructeurs gingen weer fors hoger. De Europese autoaandelen noteren 52 procent boven het dieptepunt van 12 maart en 20 procent hoger dan bij de start van 2003. Het herstel wordt gevoed door de voorkeur van beleggers voor cyclische aandelen, die vooruitlopen op een economisch herstel. Ook de recente cijfers over de autoverkopen doen beleggers hopen dat het ergste achter de rug is en dat een stabilisatie van de autoverkopen in de kaarten zit. Hoewel nog geen officiele cijfers bekend zijn, zijn de autoverkopen in Europa in juli met naar schatting 1,2 procent gestegen. De stijging in juli bevestigt de beter dan verwachte cijfers in juni, toen de verkopen in Europa 2,9 stegen. Hierdoor kwamen de verkoopcijfers voor de eerste helft van dit jaar uit op een daling met 2,6 procent. Vooral de belangrijke Duitse markt lijkt eindelijk haar bodem te vinden. De verkopen stegen in juli met 2 procent tegenover een daling sinds begin dit jaar met 1 procent. In tegenstelling tot vele andere Europese markten zoals Frankrijk en Groot-Brittannie liggen de verkopen in Duitsland stevig onder hun piekniveau en zelfs 7 procent onder het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar. Ook de gemiddelde ouderdom van de auto's in Duitsland is opgelopen tot 7,2 jaar, een jaar ouder dan gebruikelijk. Indien de economie werkelijk aantrekt, zouden de autoverkopen in Duitsland volgend jaar een mooie herstel kunnen laten zien. De Duitse constructeurs kunnen hiervan in principe het meest profiteren. Bij Volkswagen wordt deze hoop versterkt door de lancering van de nieuwe Golf in september op het autosalon van Frankfurt. De Golf is het belangrijkste model voor de grootste Europese autobouwer. Het huidige model was in zijn topjaar goed voor een verkoop van meer dan 900.000 stuks. De Volkswagen-groep verkoopt jaarlijks vijf miljoen voertuigen. Vorige week hield Volkswagen een analistenmeeting. Daarop werd bevestigd dat de Volkswagen Passat, het op een na belangrijkste model van de groep met meer dan 700.000 verkochte wagens, pas in de lente van 2005 wordt vervangen, terwijl eerder het voorjaar van 2004 werd vooropgesteld. CEO dr. Pischetsrieder voorspelde een moeilijk 2004 voor het model. Aangezien ook de voor de Amerikaanse markt belangrijke Jetta pas in de tweede helft van volgend jaar wordt vervangen, lijkt Volkswagen een beetje de verwachtingen voor volgend jaar te willen temperen. De verwachtingen van analisten gaan momenteel uit van een stijging van de winst per aandeel in 2004 met 40 procent tot 5,37 euro per aandeel, voor 2005 wordt een verdere stijging tot 6,75 euro verwacht. Enkel in 2001 werd een nog hogere 7,66 euro opgetekend. Na de recente stijging noteert het aandeel tegen een koers-winstverhouding van 11,3 voor dit boekjaar en 7,9 voor volgend boekjaar. Dit is een premie tegenover de ander massaconstructeurs zoals Peugeot en Renault die voor dit en volgend jaar een koers-winstverhouding tussen 6,5 en 5,5 laten optekenen. Het lijkt dus verstandiger om de rally in Volkswagen niet achterna te hollen. Zodra de hype rond de nieuwe Golf geluwd is, komen er waarschijnlijk nog interessantere instapmomenten om van het productoffensief van Volkswagen en een eventueel herstel van de autoverkopen te kunnen profiteren. KW