Ik had niets te verliezen

Kristin Verellen (39) is een van de vijf partners van het communicatiebureau Choco. Samen met vrienden en collegas zette ze begin dit jaar een coöperatieve vennootschap op. Na een lange carrière bij internationale reclamebureaus is Verellen weer zelf ondernemer, zoals in 1986 aan het begin van haar loopbaan. Kristin Verellen begon als zelfstandig copywriter, of zoals ze zegt: Ik heb mezelf in dienst genomen.Verellen studeerde Romaanse filologie. Maar ze wist niet wat ze na haar studie met die opleiding zou doen. Onderwijs was een mogelijkheid. Het alternatief was reclame. Met reclame ben ik opgegroeid. Het boeide me dat je van een product een merk, een persoonlijkheid kon maken via campagnes. Ik dacht in die wereld het commerciële en creatieve samen terug te vinden. Ik had het gevoel dat weinig jobs die combinatie hadden, zegt ze. Verellen stapte naar creatief directeuren van reclamebureaus, maar merkte dat ze toch de keuze moest maken tussen creatie óf commercieel. Ze kon als stagiair beginnen. Maar dat was onbetaald en daar had ik geen zin in. Eerst wilde ik uitvissen wat ik kon en zo bewijzen wat ik waard was.Ze lanceerde zich daarom als freelance copywriter. Dat betekende ook dat ze zich op de markt moest aanbieden en ervoor moest zorgen dat ze opdrachten kreeg. Makkelijk is anders. Maar... ik had al snel bijna een halftime. Dat bood me zekerheid van inkomen. Daarnaast deed ik losse opdrachten. Dat eerste jaar was zwaar, ook financieel. Ik beschouwde het als een leerjaar. Ik heb zo veel meer kunnen leren dan als stagiair - als creatief of als account - bij een groot bureau. De kans is groot dat een stagiair het vuile werk mag doen en niet echt leert. Als zelfstandige kreeg ik al hele campagnes toegeschoven.Verellen had na een jaar het aanbod op zak om als account te beginnen bij een bureau dat geen echte creatieve afdeling had. De onafhankelijkheid van zelfstandige gaf ze daarmee wel op. Dat deerde haar niet omdat ze merkte dat ze nog veel te leren had. En ik had nood aan contact met ervaren mensen die me zouden zeggen dat iets niet goed was en dat ik het anders kon doen. Sindsdien had en heeft ze een commerciële job (bij de bureaus was haar titel client service director), maar deed en doet ze ook creatieve coaching. De focus blijft het eindproduct, de creatie, maar het werk werd wel breder: klantencontact, strategie, organisatie, budgetbeheer, enzovoort.De belangrijkste ervaring voor Verellen in haar eerste job was de sprong durven te maken. Je moet de dingen los kunnen laten en voluit kunnen gaan in een avontuur waar je zin in hebt. Ik had toch niets te verliezen. Natuurlijk had het ook verkeerd kunnen aflopen. Naarmate je evolueert wordt springen ook moeilijker; je krijgt verantwoordelijkheden. Ik zou het anderen wel aanraden. Voor Choco moest ze haar vaste job opgeven. Ook toen voelde ze hetzelfde als bij haar start: Dit was ook alles loslaten. AVP