In je eigen vak moet je heer en meester zijn

Rik Pauls (49) werd op zijn 18de luchtverkeersleider bij de luchtmacht. Maar eigenlijk beschouwt de ondernemer zijn twintig jaar bij de rijkswacht als zijn eerste echte job, de job waar hij het meest van opstak. In 1991 nam Pauls een jaar verlof zonder wedde, en een paar maanden later was zijn bedrijf een feit: Pauls Convoy Service dat uitzonderlijke transporten begeleidt. Er werken nu tien mensen en het boekjaar werd afgesloten met een omzet van 1,02 miljoen euro. Je moet niet proberen goed te zijn in 87 domeinen. In je eigen vak moet je heer en meester zijn. Dat is de sleutel tot succes.In mijn laatste jaar middelbaar onderwijs ben ik gestopt met school. Ik kon al snel beginnen bij de luchtmacht, als luchtverkeersleider. Maar na twee jaar bleek dat zitten en naar een schermpje turen eigenlijk niets voor mij was. Ik heb er wel veel geleerd, maar toch vind ik dat mijn carrière eigenlijk begint bij de rijkswacht.De laatste tien jaar werkte ik er als zwaantje. Daar heb ik geleerd wat ik nu elke dag doe. Ik ken de twee kanten van de uitzonderlijke transporten: die van de politie en die van de privé. Ik vind dat wetteksten zeggen wat ze zeggen en dat je die niet moet interpreteren. Maar het gebeurt wél. Zowel de politie als de privé leest de wet op een eigen manier. En ik ken die twee interpretaties, ik kan tijdens onderhandelingen met klanten ertussen slalommen, en de gulden middenweg voorstellen.Ik ben bij de rijkswacht vertrokken omdat ik op een muur botste. Zeg maar dat mijn ondernemerskarakter helemaal niet paste in dat systeem. Ik organiseer graag dingen, zoek oplossingen, en dan merk je dat je oversten dat niet appreciëren. Dat je je moet verantwoorden voor je succes. Als rijkswachter was ik begonnen met de controle van uitzonderlijke transporten. En dat kostte de transporteurs natuurlijk geld. Toen zij daarover gingen klagen bij mijn chefs, floten die mij terug. Dan ga je je afvragen waarom je je werk nog zou doen. Ik hielp toen al transporteurs. Ik toonde hen, in ruil voor een etentje of een fles drank, hoe ze volgens de wet uitzonderlijke transporten konden organiseren. Maar toen raakte mijn kelder vol, en dacht ik: waarom maak ik hier niet mijn job van? Ik heb nog geen enkele seconde spijt gehad van die beslissing.Tien jaar geleden dacht ik in gezelschap van ondernemers met universitaire graden wel eens: wat heb ik hier te vertellen? Nu heb ik dat gevoel absoluut niet meer. Succes wordt niet bepaald door je diploma. Je moet een keikop zijn, een doorzetter. De touwtjes stevig in handen houden. Je zakelijke relaties moeten ook vriendschappelijke relaties zijn, zodat die mensen dag en nacht voor je klaar staan. En je moet gewoon keihard werken. KF