In Rastatt wordt wellicht laatste autofabriek in Duitsland gebouwd

(van onze medewerker) RASTATT - Tegen het midden van de jaren negentig zal Mercedes 48 miljard frank hebben geïnvesteerd in een nieuwe personenwagenfabriek in Rastatt, niet ver van de Franse grens in zuidwest-Duitsland. Een investering die wel haaks lijkt te staan op de bekende zienswijze van Mercedes-topmanagers als zou het in West-Duitsland niet langer mogelijk zijn op rendabele wijze auto's te bouwen, onder andere wegens de sterk stijgende lonen en een steeds korter wordende werkweek. Rastatt is meer dan waarschijnlijk dan ook de laatste autofabriek die in West-Duitsland nog ooit gebouwd zal worden, meent Klaus-Dieter Vöhringer, lid van de raad van bestuur van Mercedes en verantwoordelijk voor produktie. Voor het bedienen van de markten in Zuid-Amerika en later waarschijnlijk ook Noord-Amerika, werd besloten een fabriek te bouwen in Mexico. Berichten als zou BMW eveneens op zoek zijn naar een plaats om in de VS een fabriek te bouwen worden niet langer ontkend. Ook is duidelijk dat, zeker op middellange termijn, er geen behoefte meer bestaat aan verdere uitbreiding van produktiekapaciteit, o.a. omdat er verzadigingsverschijnselen zijn, vooral op de Amerikaanse, maar ook op de Europese en Japanse markten. Bijkomende spelbrekers zijn de Japanse konstrukteurs, die voor het eerst ook in het luxe-segment van de markt zeer konkurrentiële en aanzienlijk lager geprijsde auto's aanbieden. Op enkele jaren tijd hebben zij op de Amerikaanse markt een ware revolutie veroorzaakt in het marktsegment voor luxe-auto's (zie tabel).