Interactie met het toeval

Sinds 1998 brengt Bateau Lavoir, een internationaal collectief met uitvalsbasis in Antwerpen, multimediale performances die op een intuïtieve manier het moment trachten te vangen. Het viertal interesseert zich niet voor een narratieve context, maar tracht improvisatorisch in te spelen op variabelen als de locatie, de tijd of de reacties van het publiek. De groep brengt nooit twee keer dezelfde performance en doet regelmatig een beroep op externen. Zo trad Bateau Lavoir in Kunstencentrum België eind april op met Archie Shepp.Vrijdag 7 en zaterdag 8 juni presenteert Bateau Lavoir in Hasselt Chance, een laboratoriumproject dat tot stand kwam in samenwerking met Experimental Intermedia New York. Het door Phill Niblock opgerichte Amerikaanse huis, dat een dépendance in Gent heeft, verkent ruwweg dezelfde uitgangspunten als Bateau Lavoir. De twee nodigden een handvol muzikanten, filmmakers en beeldende kunstenaars uit onder wie Achim Wollscheid, Art Clay, Ludo Engels en Stevie Wishart. Sinds de jaren tachtig onderzoekt de Duitse performer, kunstenaar, muzikant en Selektion-labelrunner Achim Wollscheid met minimale middelen de relatie tussen architecturale en sociale ruimte. Zo laat Wollscheid lichtimpulsen op voorbijgangers reageren, in concertsituaties bepalen de zaalgeluiden en de toeschouwers de compositie. De afwisselend in Berlijn en Bazel toevende Amerikaan Art Clay bouwt instrumenten die in real time beeld en geluid manipuleren, zoals de optische controllers Spaceball en Mirrorum of de virtuele altviool Air-Bow. Ook de collaboraties van Stevie Wishart en Ludo Engels een samensmelten van viool, stem, elektronica en draailier met visuele creaties berusten voor een groot stuk op het toeval. Op de twee avonden zal de uitwerking van Chance radicaal verschillen, en niet alleen omdat alle deelnemende kunstenaars de nadruk leggen op de context en het moment. Ook het basismateriaal verandert: vrijdag is het centrale podium voor Bateau Lavoir gereserveerd, zaterdag bouwt de groep voort op Magic Sun, Phil Niblocks filmcaptatie over Sun Ra uit 1966-1969.Chance, vrijdag 7 en zaterdag 8 juni (telkens om 20.00 uur) in Kunstencentrum België, Burgemeester Bollenstraat 54-56 in Hasselt. Informatie: 011/ 22.41.61.I DSP On YouIn 1997 richtten de muzikanten Frank Dommert, Jan St-Werner en Andi Toma in Keulen Sonig op. Dat label concentreert zich op de snijpunten van drie formele technieken: analoge, digitale (ook DSP genaamd), en elektro-akoestische productie. Sinds de begindagen stellen de releases van Sonig niet alleen vragen over die aan elkaar verwante technieken, ze vullen ook de schijnbare leemtes tussen die compositiemethodes op. Oorspronkelijk bracht Sonig uitsluitend vinylreleases, maar sinds twee jaar verschijnen eveneens cds. De catalogus is vrij beperkt, maar daartegenover staat dat belangwekkende en vernieuwende artiesten als Mouse On Mars, Microstoria en Scratch Pet Land onder het Sonig-label huizen. De grote kracht van het Keulse huis ligt in de relativerende humor: met behulp van fijnzinnige grollen kunnen de artiesten hun non-conformistische releases aan een groot publiek slijten.Onder de vlag I DSP On You trok gedurende de maand mei een batterij muzikanten van Sonig door Duitsland. Zaterdag 8 juni doet de groep het Brusselse Recyclart aan in het kader van Vleck, onregelmatig plaatsvindende concertavonden rond digitale popcultuur. Vert is het pseudoniem van Adam Butler, een Londenaar die zich in zijn werk expliciet op de frictie tussen analoog en digitaal concentreert. Zo bracht hij twee jaar geleden het sublieme The Köln Concert, een werkstuk waarin de muzikant met onder meer piano, cd-spelers en elektronica een nieuwe, warmbloedige interpretatie gaf aan Keith Jarretts gelijknamige liveconcert uit 1975. In Recyclart brengt Vert een zwoel, dansbaar concert dat elementen uit country en samba aan dubbeats lijmt. De laptopmuzikant F.X. Randomiz treedt er in een improvisatorische dialoog met de gitarist Josef Suchy. Ook het Brusselse Scratch Pet Land, het project van de gebroeders Baudoux, voert een interactie tussen analoge en digitale instrumenten hoog in het vaandel. Dat resulteert bij hen steevast in een deels hilarische, deels meelijwekkende geluidsparade van weggevaagde clickbeats en krijsende cartoonfiguurtjes. De drie concerten worden aangevuld met het op matrices gebaseerde beeldmateriaal van het designerscollectief 10 pm; achteraf spelen deejays ten dans onder wie Sonig-medestichter Frank Dommert en Georg Odijk van het verwante label A-Musik. Vleck #04: We DSP On You, zaterdag 8 juni (22.00 uur) in Recyclart, Ursulinenstraat 25 in Brussel. Informatie: 02/ 502.57.34.Samenstelling: Ive STEVENHEYDENS