Advertentie
Advertentie

Internetconsultant LostBoys koopt Icon Medialab

(tijd) - De Nederlandse internetconsultant Lost Boys neemt de noodlijdende Zweedse sectorgenoot Icon Medialab over. De deal is ongeveer 11,9 miljoen euro waard. De fusiegroep wordt geleid vanuit Amsterdam, maar behoudt de notering op de beurs van Stockholm.De fusering met het niet-genoteerde Lost Boys betekent het einde van Icon Medialab, met duizend werknemers de op een na grootste internetconsultant van Europa. Maar samen met het ineenklappen van de internetdroom verdween ook de vraag naar de dienstverlening van de Zweden. Na de bekendmaking van de fusie gingen de aandelen van de Zweedse groep prompt 18,7 procent hoger tot 4,45 Zweedse kroon. Icon Medialab noteert nu ongeveer 98 procent lager dan tijdens de dotcom-hype van begin 2000.Red Valley, een bedrijf dat gelinkt is aan Michiel Mol, algemeen directeur van Lost Boys en dat al 30 procent van Icon Medialab bezit, neemt een aandeel van 40 procent in de fusiegroep. De onderneming wil 20 miljoen euro ophalen om financieel stabiel te worden. Dat gebeurt zowel via een lening als een overbruggingskrediet van Red Valley.De fusiegroep, die samen 1.500 medewerkers telt, wil tegen halfweg 2002 winstgevend worden. In het derde kwartaal van dit boekjaar was de fusiegroep pro forma goed voor een omzet van 33 miljoen euro. Tot de belangrijkste klanten behoren Pirelli, Telefonica, Stora Enso, Siemens, PostBank/ING, Audi, Orange, Novartis, Unilever en de Technische Universiteit van Delft. Voormalig LHSP-topman Roel Pieper blijft voorzitter van de raad van bestuur van de fusiegroep, een functie die hij ook al bekleedde bij Lost Boys. . DV