Advertentie
Advertentie

Italiaans Diesel overweegt beursgang

(tijd) - Diesel, de Italiaanse producent van jeans- en vrijetijdskleren, overweegt naar de beurs te stappen. Of de beursgang er komt, hangt af van het tempo van de expansie. 'Als wij kiezen voor een agressieve expansie, dan doen wij zo goed als zeker een beroep op het publiek om die expansie te financieren. Houden wij ons huidig, trager groeitempo aan, dan kunnen wij de expansie zelf blijven financieren', aldus Renzo Rosso, de topman van Diesel. Diesel, ook wel de Fiorucci van de jaren 90 genoemd, behoort tot de snelst groeiende kledingmerken van de jongste jaren. Nochtans dateert de oprichting van Diesel van 1978. De Italiaanse kledinggroep Genius wou een graantje meepikken van de groeiende markt van de vrijetijdskleren en besloot onder het Diesel-label een eigen jeanslijn op de markt te brengen. Het project werd toevertrouwd aan Renzo Rosso, tot dan designer bij Genius. In 1985 trok Rosso de hele handel naar zich toe. Diesel werd losgekoppeld van Genius en Rosso werd baas en eigenaar van Diesel.