Italiaanse luxemerken op de beurs

Beleggers geven meestal de voorkeur aan ondernemingen met een sterk merk. Niet alleen geeft dit een extra waarde aan het bedrijf en versterkt het de commerciële positie van de onderneming. Marktstudies hebben ook uitgewezen dat bij de topmerken bewuste aankoop 60 à 70 procent van de verkoop uitmaakt tegen slechts 40 à 50 procent voor minder bekende merken en nauwelijks 20 procent voor merkloze producten. Bovendien speelt bij topmerken de prijs een minder grote rol, hetgeen automatisch resulteert in hogere marges. Toch mag de kostprijs (publiciteit, design, kwaliteitscontrole) van het onderhoud van een merk niet worden onderschat. Bovendien kan één foutieve beslissing een inspanning van jaren tenietdoen. In dit artikel hebben we het over een aantal heel bekende Italiaanse beursgenoteerde merken. Italië is wereldberoemd om zijn design, comfort en luxe.Ferretti is een van de meeste bekende producenten van luxejachten. De groep heeft een ruim gamma, dat zich steeds in het hoogste gedeelte van de markt bevindt. De boten worden verkocht via dealers in 65 landen. De laatste jaren heeft de groep een strategiewijziging doorgevoerd, waarbij de nadruk verschoven werd van één prestigemerk naar verschillende merken. Overnames worden niet gevreesd. Vermits er wereldwijd ongeveer 6.000 jachtenbouwers zijn, maakt Ferretti een grote kans een dominerende rol te spelen in de consolidatiebeweging. Pininfarina is een leidende ontwerper van speciale autos, o. a. voor Ford, Fiat, Lancia, Peugeot en Alfa Romeo. Sedert 1999 poogt de onderneming zich te profileren als engineeringonderneming . Engineering is dan ook de snelst groeiende activiteit van Pininfarina en ook de meest rendabele. Campari is producent van een aantal dranken zoals Campari, Cinzano, Dreher, Crodino. Sedert 1995 poogt de onderneming zich internationaal uit te bouwen, waarbij overnames een grote rol spelen. In december 2001 werd het Amerikaanse SkYY Vodka overgenomen en in januari 2002 Sella & Mosca, waardoor de Italiaanse wijnmarkt van betere kwaliteit wordt betreden.Ducati is een van de leidende wereldproducenten van motorfietsen met grote snelheid. De laatste jaren wordt gepoogd de positie op de Amerikaanse markt te versterken. De onderneming wil haar marktaandeel verhogen van 6,2 procent in 2001 naar 10 procent in 2006. De groep verkoopt in 52 landen.Bulgari is een echt succesverhaal. In 1992 bedroeg de omzet 78 miljoen euro, in 2001 766 miljoen euro. Dit betekent een jaarlijkse omzetgroei van 31 procent per jaar. Uurwerken (40% omzet) en juwelen (33%) zijn de oudste en nog steeds de belangrijkste activiteiten van Bulgari. De gemiddelde verkoopprijs van een uurwerk Bulgari ligt rond de 4.000 euro met uitschieters (Tourbillon, Répétition Minute) van 100.000 euro voor de liefhebbers. Parfums (15% omzet) kent ook een sterke groei. Andere activiteiten zijn nog in opbouw. Accessoires (4% omzet) zag zijn verkopen met 97 procent stijgen. De andere activiteiten (zijde, serviezen, brillen) zijn nog te verwaarlozen. Bulgari heeft duidelijk onderstreept dat het geen belangstelling heeft voor haute couture, omdat het daar de knowhow niet voor heeft en de activiteit te cyclisch en modegevoelig is. De groei van Bulgari steunt mede op de internationale expansie. Slechts 13 procent van de omzet wordt in Italië behaald, 23 procent in de rest van Europa, 21 procent in Japan, 16 procent in Azië-Pacific. De groei wordt ook gedragen door een sterke productvernieuwing en introductie van nieuwe activiteiten. De recente crisis heeft aangetoond dat ook luxemerken gevoelig zijn voor een vertraging van de conjunctuur. Dit heeft de koers van de meeste van deze ondernemingen op een meer normaal niveau teruggebracht. Verder zal bij deze ondernemingen het herstel het eerst zichtbaar zijn. Onze favorieten zijn Bulgari en Campari. ES