Jaap Velthuizen (P&G): "Wij zijn veel meer onderzoeks- dan marketingbedrijf'

BRUSSEL (tijd) - "Misschien zijn wij bij het publiek inderdaad wel bekend als een grote marketingonderneming. Maar dat is toch niet helemaal terecht. Een heel belangrijk gedeelte van ons werk is onderzoek en ontwikkeling. Het creëren van vernieuwing is heel belangrijk; en die vernieuwing wordt dan later inderdaad via marketing aan de wereld kenbaar maken. Maar de meeste mensen in onze onderneming beseffen dat we product innovation driven zijn,' zegt Jaap Velthuizen. Velthuizen leidt sinds half oktober vorig jaar Procter&Gamble Benelux; hij praat met ons honderduit over de strategie van de onderneming. P&G is een monument van meer dan 150 jaar. De reputatie van de groep is zeer sterk: P&G was bijvoorbeeld de trendsetter van het marktonderzoek; de termen brand manager en product manager zijn oorspronkelijk P&G-jargon; en over de merkenpolitiek van P&G zijn marketinghandboeken vol gepubliceerd.