Jan Martens spitte Modigliani-schat op

(tijd) - Een sleutelfiguur in de ontdekking van de Modigliani-tekeningen is de Vlaming Jan Martens, direkteur van het Mercatorfonds. Toch wordt in de internationale publikaties erg vaag gedaan over zijn betrokkenheid in het gebeuren. Zo vaag dat het intrigerend wordt. Jan Martens doet zelf het verhaal.'Alles is begonnen met een editie-projekt rond het Musée des Beaux-Arts van Rouen', aldus Jan Martens. 'Ik ben de stichter van de reeks 'Musées et Monuments de France', en de Rouen- uitgave paste daarin. Toen ik in Rouen was, vond ik er twee prachtige schilderijen van Modigliani, met name 'Le portrait du docteur Paul Alexandre' en 'Le portrait de Jean-Baptiste Alexandre', de vader van de arts. Dat bleek een schenking van twee nazaten van Paul Alexandre. De konservator van het museum, François Bergot, wist me te vertellen dat de familie Alexandre heel nauwe banden had gehad met Modigliani in diens Parijse periode, en dat het voor mij als uitgever erg interessant kon zijn om met die mensen kontakt op te nemen: hij dacht dat er een onuitgegeven archief in de familie zat, dat revolutionair zou kunnen zijn voor de kunstgeschiedenis in het algemeen en voor de Modigliani-studies in het bijzonder.'