Advertentie
Advertentie

JC Decaux haalt Luikse concessie straatmeubilair

(tijd) - JC Decaux, de Franse groep van straatmeubilair en buitenreclame, haalde de fel betwiste concessie van de stad Luik binnen. De concessie geldt voor 15 jaar en slaat op 390 schuilhuisjes en 200 stadsplanborden. Voor de exclusiviteit om in de wachthuisjes en op de borden reclame te verkopen, betaalt JC Decaux over de looptijd van de concessie een bedrag in contanten van 14,37 miljoen euro of 580 miljoen frank. JC Decaux die sinds enkele maanden noteert op Euronext in Parijs maakte woensdag het binnenhalen van twee concessies bekend. Het gaat om een concessie in de regio van Stavanger in Noorwegen en om de stad Luik. Volgens JC Decaux vertegenwoordigen de twee contracten samen een omzet van ongeveer 90 miljoen euro. Reeds op 17 september werd in een gunningsbesluit van de stad Luik beslist de concessie toe te kennen aan JC Decaux. In plaats van een openbare aanbesteding uit te schrijven, had de stad Luik gekozen om de concessie via een onderhandelingsprocedure toe te kennen. Er waren twee kandidaten: JC Decaux en More Group. JC Decaux was al present in Luik en wilde deze positie absoluut consolideren. De Franse groep heeft ook de concessies van Antwerpen en Luik, maar moest enkele jaren geleden Gent afstaan aan zijn Britse concurrent More Group die toen in ons land nog werkte onder de naam City Advertising. More is een dochter van de Amerikaanse groep Clear Channel.Aansluitend op het gunningsbesluit werden enkele procedures uitgevochten voor de rechtbank, maar uiteindelijk werd de knoop doorgehakt en werd de concessie toegekend aan JC Decaux. De toewijzing gebeurde al enkele dagen geleden, maar werd pas nu door JC Decaux bekend gemaakt. RDW