Johanne Saunierals choreografe

Johanne Saunier was jarenlang een van de centrale figuren in Rosas, het dansgezelschap van Anne Teresa de Keersmaeker. Enkele jaren geleden verliet ze Rosas om een eigen carrière als choreografe, danseres en zangeres uit te bouwen. Ze leverde een opmerkelijke prestatie in Kopnaad, de voorstelling in een regie van Jan Ritsema naar een tekst van Stefan Hertmans. Haar eigen werk als choreografe was echter minder overtuigend. Haar eerste eigen choreografie, Final Scene, was dan wel geïnspireerd op boeiend tekst- en filmmateriaal (Dans la solitude des champs de coton van Koltès en de film Harakiri van Kobayashi), een en ander leidde tot niet veel meer dan ijle esthetiek. Een scenografie van Jim Clayburgh, hoe mooi ook, vermocht dat weinig te verhelpen. In Les Tanneurs in de Huidevettersstraat in Brussel presenteert ze nu Landscape with four figures. Saunier wil hier pure abstracte dans op scherp zetten door onverwachte interventies, o.a. van muzikant Garth Knox die live op viole damour speelt. Saunier danst zelf niet mee: ze laat het podium aan uitstekende danseressen als Sharon Zuckerman, Kitty Kortes-Lynch, Martine Lunshof en Magdalena Reiter. Die combinatie kan voor vuurwerk zorgen. Ondertussen bereidt Saunier een nieuw project voor, Its Like, waarin de dans gecontrasteerd wordt met projecties op transparante schermen die zowel toeschouwers als kijkers omsluiten. Deze voorstelling zal rond einde februari te zien zijn in Théatre Marni in Elsene. Landscape with four figures staat op 24 en 25 januari in les Tanneurs, Huidevettersstraat 75, 1000 Brussel. Inlichtingen en reservaties : 02/502.37.43 of e-mail les.tanneurs@skynet.be.Small HandsAnne-Teresa de Keersmaeker brak zon twintig jaar geleden definitief door als choreografe met Fase, een reeks van drie duetten en een solo op muziek van Steve Reich waarin ze zelf meedanste. Twintig jaar later herijkt ze haar werk met Small hands (out of the lie of no). Ook in dit werk, waarvan de titel ontleend is aan een gedicht van E.E. Cummings, grijpt ze terug naar de formule van een duet waarin ze zelf meedanst, deze keer samen met Cynthia Loemij. Geen moderne muziek in dit werk echter, wel feestelijke barokmuziek van Henry Purcell en John Dowland. Small Hands wordt gekenmerkt door een uitzonderlijke setting: het publiek zit in een ovaal rond het speelvlak. Geen vanzelfsprekende keuze, want deze opstelling maakt de danseressen bijzonder kwetsbaar. Zij verliezen immers grotendeels de controle over hoe het publiek hen waarneemt. Niet toevallig toont de aankondiging dan ook een plan van een arena zoals het Romeinse colosseum. Die keuze is echter typerend voor de weg die afgelegd werd sinds Fase. Dat eerste werk speelde nog defensief-uitdagend in op de mogelijkheden van het frontaal zaalperspectief. De dans in Small Hands heeft een veel opener karakter. De Keersmaeker toont hier haar invloeden, haar onzekerheden en twijfels, maar ook het pure plezier dat ze aan dansen ontleent. Dat verleent de voorstelling een buitengewoon poëtisch karakter.In het kader van Klapstuk #10, dat telkens een recent en een vroeg werk van een choreograaf toont, krijgt het publiek de gelegenheid deze twee werken nog eens kort na elkaar te zien. Deze week staat Small Hands echter reeds in Gent, in een organisatie van Vooruit.Small Hands (out of the lie of no) is te zien in de Arena van Vletingen, Lange Violettenstraat 277 A, Gent, van 29 januari tot en met 1 februari, telkens om 20u. Inlichtingen en reservaties: Vooruit (09/267.28.28 of tickets@vooruit.be ). Klapstuk programmeert Fase in de nieuwe zaal in de Naamsestraat 96 op 5 februari om 20u30 en toont Small Hands op 7, 8 en 9 februari om 20u30 in de Brabanthallen, Brabantlaan 1, 3001 Leuven (aan de expressweg naar het industriepark vanaf de Tiensesteenweg). Alain Platel ontvangt De Keersmaeker voor een gesprek op 8 februari om 22u15 in STUK. Inlichtingen en reservaties: 016/32.03.20 of tickets@stuk.be. Voor nadere informatie over deze voorstellingen kan u ook terecht op www.rosas.be.Samenstelling: Pieter TJONCK