Advertentie
Advertentie

Jos Geysels,

Jos Geysels, oud-politiek secretaris van Agalev, over zijn ervaringen in de politiek 'Ik heb geleerd hoe fantastisch democratie is: het is mogelijk zaken op de agenda te zetten en te realiseren. Ik heb helaas ook geleerd dat de samenleving zorgwekkend evolueert: tegenwoordig poneert men fanatieke stellingen over de economie op een manier die vergelijkbaar is met hoe aan het eind van de 18de eeuw de absolute vorst en de absolute kerkleiders het geloof etaleerden.' Humo Umberto Eco, Italiaans schrijver, over mediatycoons 'Zowat elk land heeft minstens een mediatycoon die een of meer tv-zenders, kranten en bladen in handen heeft, en die politiek een duidelijk standpunt inneemt. Misschien laten die tycoons hun invloed voorlopig nog indirect gelden, via hun pionnen in de media en de politiek, maar vroeg of laat willen ze zelf de macht in handen krijgen.' Humo Michel Van Hulten, oud-staatssecretaris van Verkeer in Nederland, over het gratis openbaar vervoer voor 65-plussers in Belgie 'Alle voorspelde rampen bleven uit. De vervoermiddelen puilden niet uit van mensen die allemaal 'overbodige' reizen maakten. De mensen die slechts een halte meerijden en daarmee de voortgang blokkeren, kwamen niet opdagen. De zwervers die de hele dag in bus of tram zouden blijven zitten, hebben zich niet vertoond. Maar wel werden in de Brusselse metro, tram en bus de lege stoelen gevuld. Wel werd het ineens voor vele senioren een stuk aantrekkelijker om bijvoorbeeld naar het stadscentrum te reizen. Op een zeer creatieve wijze werd het probleem van vereenzaamde ouderen aangepakt.' De Volkskrant Frederik Van Beuningen, investeerder, over de rechten van grootaandeelhouders 'Veel ondernemingen keren slechts 30 tot 50 procent van hun winst uit. Dat is te weinig. Wij willen eigenlijk 100 procent. Die winst is namelijk van ons, de aandeelhouders. De meeste directies verklaren ons voor gek. Zij willen hun eigen vermogen versterken zodat ze bedrijven kunnen kopen. We hebben recentelijk genoeg voorbeelden gezien waarbij dat dramatisch is misgelopen. Ik zeg: groei is mooi. Maar als je op de beurs niet wordt gewaardeerd, hoef je ook niet te groeien. Een bedrijf dat alle winst uitkeert, wordt aantrekkelijk voor beleggers. Daardoor kan het gemakkelijk een beroep doen op de kapitaalmarkt, als dat nodig is. Als een directie wil groeien, moet ze maar nieuwe aandelen uitgeven. Daarvoor is een beursnotering tenslotte bedoeld. Op die manier wordt het ook weer eens wat levendiger op de beurs.' FEM Business