Just-in-time overvleugelt traditionele boksmatch in distributie

BRUSSEL (tijd) - Krakende winstmarges, inspiratieloze herstruktureringsplannen, dreigende taal tegen leveranciers. Het is schering en inslag in de distributie. Toch groeit het besef dat winkelketens en leveranciers beide kunnen winnen door meer met elkaar samen te werken. In de VS spreekt men van een besparing van circa tien procent op de omzet. In het meer efficiënte Europa, toch wat distributie betreft, valt er nog een aantrekkelijke drie procent te rapen, schat de Boston Consulting Group. Een mooi vooruitzicht, maar delikaat in zijn realizatie. De Belgische distributeurs huiveren nog steeds als ze denken aan het beroerde jaar 1993. De grote vlaggeschepen kraakten in hun voegen. 'Het is dit of binnen enkele jaren bestaan we niet meer', zei een aangegrepen Rudi Vercruysse op 22 september over het grootschalig herstruktureringsplan van GB. Match, Rob en Alimo (Unidis) zouden volgen. Delhaize 'De Leeuw' sloot zijn rangen, maar zou niet ontsnappen aan de 'profit squeeze'. De investeringen in technologie en eigen merken konden een aantal Belgische rigiditeiten niet volledig opvangen en de aanvankelijk aarzelende houding van Delhaize tegenover partnerships zoals AMS was evenmin van aard de storm te luwen.