K-19: the Widowmaker

In 1961, toen de Koude Oorlog schrikwekkende proporties begon aan te nemen - de Cubaanse raketcrisis zou een jaar later volgen -, liet het Sovjetrussische leger met veel bombarie de K-19 te water. Die atoomduikboot moest het vlaggenschip van hun onderzeevloot vormen, volgepropt met de nieuwste technologische snufjes, bestand tegen de barste omstandigheden en tot aan de tanden bewapend. Een uitstekend verdedigingsmiddel voor het Russische volk en, veel belangrijker nog, een al even uitstekend afschrikmiddel tegen de Amerikaanse dreiging. In haar haast om het schip te water te laten, verkoos de legertop echter om geen testtochten uit te voeren. De eerste reis van de K-19 was meteen ook zijn eerste militaire opdracht. En zoals Dame Fortuna met haar grillige gevoel voor humor vaak beschikt, liep het meteen ernstig mis. Nog voor de onderzeeër uit het droogdok was vertrokken, kreeg hij al de bijnaam Weduwenmaker opgekleefd. Hij zou die reputatie al snel eer aan doen. De ongevallen, inschattingsfouten en tegenslagen die de K-19 te verwerken kreeg, zijn zo onwaarschijnlijk dat je je op een bepaald moment afvraagt of de filmmakers niet met je voeten spelen. Maar Kathryn Bigelow en haar producent/hoofdacteur Harrison Ford haasten zich om ons te verzekeren dat ze het verhaal weliswaar gedramatiseerd hebben om het in het formaat van een bioscoopfilm te passen, maar dat ze niks overdreven hebben. Zelfs de raad van de legertop om de radioactief besmette bemanning niet te evacueren maar vers fruit te eten te geven - terwijl de boot midden op zee was! -, zou authentiek zijn. Aan spontane dramatiek ontbreekt het de film dus zeker niet, en al zijn de momenten waarop Bigelow haar enorme talent voor actie echt tot uiting laat komen vrij schaars, toch laat K-19: the Widowmaker zich vlot bekijken. Behalve de onwaarschijnlijke gebeurtenissen waren er bovendien de menselijke tragedies die zich aan boord afspeelden, van het gebrek aan ervaring en moed van sommige bemanningsleden tot de groeiende spanning tussen tweede commandant Polenin en eerste bevelhebber Vostrikov. Waar Polenin de bemanning altijd onder zijn hoede heeft gehad en hen als een groep vrienden beschouwd, hanteert Vostrikov draconische maatregelen om zijn nieuwe manschappen in het gelid te krijgen. Dat verschil in ideeën en methodes zorgt voor het soort confrontaties waar ook Crimson Tide bol van stond. Omdat Harrison Ford echter lang geen Gene Hackman is, haalt de film daar nooit de kracht uit waar hij op hoopte. Niettemin: een gestroomlijnd actiedrama, tot Bigelow in het laatste kwartier het obligate wierookvat bovenhaalt. Dat daden zoveel meer zeggen dan woorden, heeft Hollywood blijkbaar nog steeds niet door.Van Kathryn BigelowMet Harrison Ford, Liam Neeson, Peter Sarsgard, Christian Camargo, Sam Spruell, Peter Stebbings, Joss AcklandEnoughZou het zo slecht gaan met de filmcarrière van Jennifer Lopez dat ze haar toevlucht moet zoeken tot diep idiote verhalen als Enough? Of is haar zin voor realiteit zo ver zoek dat ze echt meent een belangrijk feministisch statement te maken? Wat er ook van zij, ze heeft dringend hulp nodig. In Enough speelt ze - zeer overtuigend, want acteren kan ze nog altijd - de rol van de charmante serveerster Slim, die verliefd wordt op de knappe en elegante gentleman Mitch. Het komt al snel tot een huwelijk en een leven vol peis en vree. Tot Slim moet vaststellen dat haar Witte Ridder ook graag andere paarden bestijgt. Im a man, zegt hij. I have different needs. Wanneer zij vervolgens opwerpt Im your wife, and you cant do this to me, slaat hij haar hardhandig tegen de vlakte met de woorden Im a man. Its no contest. Het duurt niet lang voor de plot tot het niveau van de dialogen afdaalt. Slim gaat ervandoor met hun dochter, maar wordt telkens opnieuw opgespoord door Mitch en zijn contacten. Om het verhaal toch een beetje spanning in te pompen, verzinnen de scenaristen de gekste wendingen. In plaats van te wachten tot haar vent het huis uit is, onderneemt Slim bijvoorbeeld haar eerste ontsnappingspoging midden in de nacht, zodat de camera telkens dreigend in de richting van de al dan niet slapende Mitch kan glijden. Op de duur wordt Enough zo onnavolgbaar ridicuul dat je niet eens verbaasd opkijkt wanneer hij in een soort Karate Kid transformeert. De titel zegt voldoende, me dunkt.Van Michael AptedMet Jennifer Lopez, Billy Campbell, Juliette Lewis, Dan Futterman, Fred Ward, Noah Wyle, Tessa AllenSamenstelling: Ruben NOLLET