Advertentie
Advertentie

Kerst met Bach

Naast het Weihnachtsoratorium schreef Bach heel wat cantates voor de kerstperiode. Kerstmis anno 1720 in Leipzig was nog niet ontaard in commerciële excessen maar toch lijkt het alsof Bach met zijn cantate Sehet, welcheine Liebe de gelovigen de ware zin van het kerstfeest wilde bijbrengen. De cantate waarschuwt voor de vergankelijkheid van de aardse dingen. Philippe Herreweghe en het Collegium Vocale brengen in deSingel en het Paleis voor Schone Kunsten telkens drie cantates uit de kerstperiode met Dorothee Mields (sopraan), Ingeborg Danz (alt), Christoph Prégardien (tenor) en Peter Kooij (bas) als solisten.Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) wo. 19 dec., 20 uur 02/507.82.00deSingel (Antwerpen) do. 20 dec., 20 uur 03/248.28.28Kerstconcert 2Het Vlaams Radio Koor onder leiding van Johan Duijck brengt de komende weken een Latijns-Amerikaans kerstprogramma: centraal staat de Misa Criolla van de Argentijnse componist Ariel Ramirez, een volksmis waarin de componist Latijns-Amerikaanse ritmes en melodieën in de traditionele misdelen verwerkte. Zo werd deze mis uit 1963 een vloeiende synthese tussen populaire en liturgische stijlen. Naast de Misa Criolla staan ook een achttal Latijns-Amerikaanse kerstliederen op het programma. Onder het thema Feliz Navidad brengt het koor liederen van onder meer Azurza, Melchior Lopez en Julio Dominguez.Museum voor Schone Kunsten (Gent) wo. 19 dec, 20 uur - 0900-00.600.Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (Antwerpen) do. 20 dec., 20 uur - 0900-00.600.O.L.V-kerk (Brugge) vr. 21 dec, 20 uur - 050/44.86.86.Virga-Jesse Basiliek (Hasselt) za. 22 dec, 20 uur - 011/22.99.33.Abdij (Vlierbeek) zo. 23 dec, 15 uur - 016/22.21.13.C.C. Het Gasthuis (Aarschot) vr. 18 jan., 20 uur - 016/56.48.24.C.C. De Kollebloem (Puurs) zo. 20 jan, 20 uur 03/890.76.20.Russisch Ook het Symfonieorkest van Vlaanderen plaatst Russische muziek centraal in zijn nieuwjaarsconcerten. Onder leiding van dirigent Michel Tilkin brengen zij onder meer Sjostakovitsj De Steekvlieg, een suite die uit de gelijknamige filmmuziek werd gedistilleerd. Het werk refereert vaak expliciet aan de muziek van Tsjaikovski. De druk van de Partij om toegankelijk te componeren speelde daarbij ongetwijfeld een rol, maar de neoromantische stijl past natuurlijk ook uitstekend bij de film. Als uitsmijter koos het Symfonieorkest van Vlaanderen de suite uit de Notenkraker, de beroemde balletmuziek van Tsjaikovski. Halle van het Belfort (Brugge) - wo. 2 jan., 20 uur 050/84.05.87.Muziekconservatorium (Brussel) do. 3 jan., 20 uur - 050/84.05.87.C.C. de Valkaart in Oostkamp za. 12 jan., 20 uur - 050/84.05.87.Bourlaschouwburg (Antwerpen) zo. 13 jan., 15 uur - 050/84.05.87Russian SpectacularHet Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen brengt de komende weken enkele nieuwjaarsconcerten die vooral spectaculaire Russische partituren in de belangstelling plaatsen. Onder leiding van Muhai Tang wordt de Ouverture Ruslan en Ludmilla van Michail Glinka gespeeld en mag David Garrett schitteren in het vioolconcerto van Tsjaikovski, een werk dat aanvankelijk neergesabeld werd, maar dat ondertussen een klassieker is geworden. Sjostakovitsj schreef naast ernstige werken, ook lichte en grappige muziek. Het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen brengt de suite uit het ballet de Gouden Eeuw met onder meer de foute-noot-polka. Spektakel is er tijdens dit nieuwjaarsconcert ongetwijfeld te beleven in Mossolovs IJzergieterij. Met luidruchtige, dissonante orkesteffecten evoceert deze Rus de stoomhamers uit een fabriek. Om het lawaai van kletterend ijzer en staal op een waarheidsgetrouwe manier na te bootsen, wordt een metalen plaat aan het slagwerk toegevoegd. Bourlaschouwburg (Antwerpen) - ma. 31 dec., 20 uur 0800/21.036 De Warande (Turnhout) - ma. 7 jan., 20 uur 014/41.69.91 Koningin Elisabethzaal (Antwerpen) za. 12 jan., 15 uur 0900/00311Russisch Ook het Symfonieorkest van Vlaanderen plaatst Russische muziek centraal in zijn nieuwjaarsconcerten. Onder leiding van dirigent Michel Tilkin brengen zij onder meer Sjostakovitsj De Steekvlieg, een suite die uit de gelijknamige filmmuziek werd gedistilleerd. Het werk refereert vaak expliciet aan de muziek van Tsjaikovski. De druk van de Partij om toegankelijk te componeren speelde daarbij ongetwijfeld een rol, maar de neoromantische stijl past natuurlijk ook uitstekend bij de film. Als uitsmijter koos het Symfonieorkest van Vlaanderen de suite uit de Notenkraker, de beroemde balletmuziek van Tsjaikovski. Halle van het Belfort (Brugge) - wo. 2 jan., 20 uur 050/84.05.87.Muziekconservatorium (Brussel) do. 3 jan., 20 uur - 050/84.05.87.C.C. de Valkaart in Oostkamp za. 12 jan., 20 uur - 050/84.05.87.Bourlaschouwburg (Antwerpen) zo. 13 jan., 15 uur - 050/84.05.87Europees NieuwjaarsconcertHet nieuwjaarsconcert van de Beethoven Academie kreeg een Europese kleur met werk van Brahms, Kreisler, Dvorak, Chapi en Johann Strauss. In zijn Hongaarse Dansen omkaderde Brahms aanstekelijke melodieën met verrassende harmonieën en gevarieerde ritmes. Brahms beval zijn collega Antonin Dvorak aan bij zijn Berlijnse uitgever Simrock. Deze laatste drong er bij Dvorak op aan om ook iets in de lijn van Brahms Hongaarse Dansen te componeren. Een jaar later had Dvorak acht Slavische dansen klaar. Negen jaar later componeerde hij een tweede reeks van 8 dansen. De Beethoven Academie brengt ook werk van Fritz Kreisler en Saint-Saëns, telkens met Miriam Kramer als violiste, en van de Spaanse componist Ruperto Chapi. Traditionele Weense elementen in dit nieuwjaarsprogramma zijn werken van Johann Strauss jr. en van Ziehrer, die vooral op het vlak van de marsen de Straussfamilie naar de kroon kon steken. Zijn Freiherr von Schönfeld-Marsch (op. 422) getuigt van de uitzonderlijke kwaliteit van zijn muziek. C.C. (Hasselt) za. 29 dec., 20 uur 011/22.99.33Stadsschouwburg (Leuven) zo. 6 jan., 11.30 uur 016/25.92.59.Spaans NieuwjaarsconcertDe Vlaamse Opera kleurt zijn nieuwjaarsconcert met Spaanse klanken. De band tussen Bizets Carmen en Spanje is duidelijk. Ook de titel España, van de ietwat vergeten Franse componist Emmanuel Chabrier, laat weinig aan de verbeelding over. Maurice Ravel verwerkte Spaanse invloeden in het bekende La Valse en in Alborada del Gracioso. Maar ook werk van echte Spanjaarden als Joaquín Rodrigo en Manuel de Falla staat op het programma. De Falla was een van de eerste Spaanse componisten die in het begin van de 20ste eeuw internationale erkenning kregen. Zijn compositiestijl werd zeker beïnvloed door Franse tijdgenoten maar is even onmiskenbaar puur Spaans. In de opera La Vida Breve verwerkte de Falla op een meesterlijke manier het Andaloesische oerlied, de canta jonde. Zonder ook maar één keer dit lied letterlijk te citeren, verwijst El Amor Brujo naar de harmonie, de stijl, het ritme en de cadens van de cante jondo. Het nieuwjaarsconcert van de Vlaamse Opera staat onder leiding van Michel Tilkin en de Britse mezzosopraan Sara Fulgoni is de soliste. Vlaamse Opera (Gent) ma. 31 dec., 19.30 uur 09/225.24.25.Vlaamse Opera (Antwerpen) di. 1 jan., 15 uur 03/233.66.85.PsalmensymfonieHet Koninklijk Concertgebouworkest speelt onder leiding van Riccardo Chailly in het Paleis voor Schone Kunsten een Stravinski-programma. Het oratorium Oedipus Rex op tekst van Jean Cocteau staat er naast de Psalmensymfonie. De gezongen bijbelteksten uit psalm 38, 39 en 150 staan in schril contrast met de symfonische constructie die Stravinski componeerde. Ook hier toont hij zich een eigenzinnig commentator op de teksten. Net als met zijn Symfonie voor blazers en zijn symfonie in drie delen schreef Stravinski met zijn Psalmensymfonie een belangrijk hoofdstuk van de geschiedenis van het genre tijdens de eerste helft van de 20ste eeuw. Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) za. 22 dec., 20 uur 02/57.82.00.Samenstelling: Tom EELEN