Kingfisher palmt doe-het-zelfmarkt in

Kingfisher, de op twee na grootste doe-het-zelfketen ter wereld, zag de winst voor uitzonderlijke resultaten in het eerste halfjaar met maar liefst 56 procent toenemen. De winst nam toe van 72,2 miljoen pond tot 112,6 miljoen pond. De omzetgroei van de groep lag op 10 procent. De doe-het-zelfdivisie, goed voor bijna de helft van de omzet, zag een omzetgroei van 14 procent. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei 2,8 procent. De divisie van consumentenelektronica, goed voor 30 procent van de omzet, boekte een omzetgroei van 1,7 procent. Op vergelijkbare basis daalde de omzet met 1,5 procent. Omdat Kingfisher de grootste groei haalt in zijn meer op dat segment concentreren. Om deze reden lanceerde het twee weken geleden een openbaar bod op de aandelen van Castorama die het nog niet in zijn bezit had. Kingfisher had voor het bod 55 procent van de aandelen in handen.De combinatie Kingfisher-Castorama groepeert 570 winkels in 12 landen. Samen boeken ze 5,8 miljard pond omzet en 430 miljoen pond operationele winst. In België is de groep bekend via de winkels Vanden Borre en Castorama. Het openbaar bod gaat gepaard met forse herstructureringen. In de landen waar het volgens het management niet mogelijk is om marktleider te worden, verkoopt Kingfisher de activiteiten of worden de winkels gesloten. Zon dertigtal doe-het-zelfwinkels in België, Canada, Brazilië en Turkije komen daardoor in de etalage te staan. Met de herstructureringen wil de onderneming in het eerste halfjaar van 2003 40 miljoen pond kosten besparen en 55 miljoen pond in het tweede halfjaar. De focus op de doe-het-zelfdivisie impliceert ook dat Kingfisher af wil van zijn consumentenelektronicaketens. De elektrodivisie zag de winst in het eerste halfjaar met 6,1 procent terugvallen tot 38,2 miljoen pond. Vooral het Duitse ProMarkt veroorzaakte het verlies. Kingfisher wil de desinvestering van de divisie binnen zes maanden doorvoeren. Een duidelijke strategie ligt evenwel nog niet op tafel. Een aparte beursnotering geniet de meeste voorkeur, maar gezien het beursklimaat is dit geen evidente keuze. Een andere optie is de verkoop van de divisie, maar de interesse hiervoor is heel beperkt, zeker gezien de dalende omzetcijfers.De onzekerheid over de afstoot van de divisie blijft drukken op het aandeel. Tegen 12 keer de winst van 2003 noteert het aandeel met een discount ten opzichte van andere distributeurs. De uitstekende groeicijfers van de afgelopen jaren maken de doe-het-zelfsector een aantrekkelijke investering. Als de buy-out van de minderheidsaandeelhouders van Castorama slaagt, staat Kingfisher in voor 90 procent van de marktkapitalisatie van de Europese doe-het-zelfmarkt. Gezien de omvang en een free float van 100 procent blijft Kingfisher zowat de enige mogelijkheid om in de Europese doe-het-zelfmarkt te investeren. De groep heeft ook de beste kaarten voor een verdere consolidatie in de sterk gefragmenteerde sector. Hoewel Kingfisher verwacht dat de groei in de Europese doe-het-zelfsector zal vertragen naar de historische groeivoet van 4 à 5 procent, moet de focus op dit segment soelaas brengen voor het fel geteisterde aandeel. PVM