Kinnarps België is uitzondering op de regel

Internationale expansie is een van de doelstellingen van de Kinnarps-groep. Kinnarps heeft vestigingen in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Duitsland, Tsjechië, Hongarije en Frankrijk. Het gaat daarbij telkens om 100-procentparticipaties die de familieholding kocht van de lokale oprichters. Buitenlandse filialen werden dus oorspronkelijk als zelfstandig bedrijf opgericht en nadien door de Jarlssons opgekocht. Daarnaast zijn er nog zelfstandige verkoopfilialen in Nederland en Groot-Brittannië (waar men de exclusieve verkooprechten heeft).België is een geval apart. Daar wilde Kinnarps in 1993 een lokale serviceverlener hebben voor enkele grote internationale klanten, zoals Volvo in Gent. Later zou blijken dat er nog een tweede reden was voor een aanwezigheid in België. Het kantoor in Brussel moest een buffer zijn tussen de kibbelende Fransen en Nederlanders. Die wilden namelijk allebei graag de grote en lucratieve klanten in de Europese wijk binnenhalen. In België werd Edouard Kint de directeur. Aanvankelijk wisten ze in Zweden niet te veel over ons land. Hun ogen gingen pas open toen ik ze vertelde dat wij met 10 miljoen zijn, en zij maar met 8 miljoen! Kint deed het bedrijf jaar na jaar groeien, en draait nu met zijn team van 45 mensen een omzet van 15 miljoen euro, goed voor een nettoresultaat van ongeveer 1 miljoen euro. Net als de andere bedrijven verwachten ook wij een omzetdaling in 2002 van ongeveer 12 procent.ControleDe zaken gingen goed en Kint wilde de controle krijgen. En zo gebeurde in België het omgekeerde: via een management buy-out verwierf Kint (via zijn persoonlijke firma Kint VOF) 90 procent van de aandelen. De andere 10 procent zitten nog bij de Zweden. Daardoor kan hij een meer resultaatgerichte groeistrategie implementeren dan de Zweden op het thuisfront. Ik kom uit de verkoop, en hecht veel belang aan goede partnerships met onze klanten. Onze verkopers zijn consultants die vertrouwen met de klanten opbouwen. Daarbij leg ik inderdaad doelstellingen vast die gebaseerd zijn op wat je van een verkoper aan omzet kan verwachten. Van een beginnende verkoper verwacht ik ongeveer een kleine 300.000 euro per jaar. Van een ervaren seniorverkoper is dat ongeveer 1 miljoen euro. Maar ik stel geen groeipercentage voorop. Winstgevendheid is voor ons belangrijker dan groei op zich. Dit jaar denk ik dat onze omzet zal terugvallen van 15,6 naar 13,7 miljoen euro. We zullen wel rendabel blijven. ADZ