Klantgetrouwheid wordt belangrijk marketinginstrument

BRIGHTON (tijd) - American Express (Amex) is vooral bekend voor zijn financiële diensten en produkten zoals de American Express-kaart en de Amex Travelers Cheque. Maar Amex staat ook voor een hele rist financiële en aanverwante diensten rond Amex Travel Related Services, Amex Bank en Amex Financial Advisors. In november 1994 introduceerde het bedrijf American Express Membership Rewards in België en Luxemburg. Amex stelt dat Membership Rewards een van de succesvolste getrouwheidsprogramma's ter wereld is: meer dan zes miljoen American Express-kaarthouders nemen eraan deel. Volgens het bedrijf wordt het creëren van getrouwheid een van de hoofdthema's in de marketing van de komende jaren.In België loopt het voorlopig nog niet zo'n vaart. Slechts 25.000 van de 180.000 kaarthouders van American Express nemen deel aan het Membership Rewards-programma. In landen als de Frankrijk, Nederland en vooral het VK geniet het programma een veel grotere populariteit. Het systeem is alleszins eenvoudig. Per uitgave van 10 frank via een American Express-kaart, krijgt de houder ervan een punt toegekend. Hoe meer er via de kaart wordt gekocht, hoe sneller de beloning volgt. Die beloning ligt in de sfeer van vrije tijdsbeleving: reizen, eten, avontuur beleven. Partners in het Membership Rewards-programma zijn dan ook in de eerste plaats luchtvaartmaatschappijen. Het programma werd in het begin van de jaren 90 in de VS en Canada overigens gestart, voortbordurend op het succes van 'Frequent Flyer'-programma's. Later verruimde het aanbod naar hotels en andere vrije-tijdsactiviteiten.