Advertentie
Advertentie

Klara in Lier

Klara presenteert in Lier een weekend lang concerten, radio-uitzendingen en culturele wandelingen. Het feest van radio Klara begint op 17 mei met het openingsconcert door het Vlaams Radio Koor en het ensemble De Profundis, die onder leiding van Paul McCreesh een origineel Händel-programma brengen. Zo zijn onder meer de weinig uitgevoerde Chandos Anthems te horen, werken die Händel voor de hertog van Chandos, James Brydges, componeerde. In maart 2001 kreeg de Londense Royal Academy of Music heel wat belangstelling omdat een compositie die enige tijd daarvoor in de bibliotheek opgedoken was, een onbekend werk van Händel bleek te zijn. Het Gloria, dat nu met relatieve zekerheid aan Händel toegeschreven wordt, bleef bovendien 300 jaar onuitgevoerd. Dit Gloria voor sopraan, twee violen en basso continuo werd afgelopen maanden op diverse festivals gebracht en is al meermaals op cd gezet. Het is een licht en fris jeugdwerk dat wellicht tijdens Händels jaren in Hamburg of tijdens zijn eerste jaren in Italië ontstond en voor een castraat werd geschreven. Het werk wordt deze week voor het eerst in Vlaanderen uitgevoerd.Tijdens het slotconcert trekt het Vlaams Radio Orkest helemaal de Lierse kaart onder leiding van de Lierse dirigent Silveer van den Broeck. De Raga II van de in Lier geboren componist Wim Henderickx staat op het programma, en de al eveneens in Lier geboren Roel Dieltiens speelt het celloconcerto in a van Saint-Saëns. Na de pauze volgt een hommage aan Felix Timmermans met Nacht en morgendontwaken aan de Nete van Renaat Veremans.Openingsconcert - Sint-Gummaruskerk (Lier) vr 17 mei, 20 uur - 03/488.06.79Slotconcert - Sint-Gummaruskerk (Lier) zo 19 mei, 20 uur 03/488.06.79FluitkwartettenOp 28 augustus 1777 verliet Mozart Salzburg voor een concertreis naar München, Augsburg en Mannheim. Om in zijn onderhoud te voorzien was hij op zoek naar compositie-opdrachten. In december 1777 kreeg hij van een melomaan, monsieur de Jean, een lucratieve opdracht om drie kleine, eenvoudige en korte concertos en twee fluitkwartetten te schrijven. Een week later was het eerste kwartet (KV 285) al voltooid. Een jaar later had Mozart niet minder dan vier kwartetten gecomponeerd. In Brussel spelen fluitist Emmanuel Pahud, violist Christoph Poppen, altviolist Hariolf Schlichtig en cellist Jean-Guihen Queyras deze werken, waarvan de stijl varieert tussen ernstige kamermuziek en divertimento. De fluit speelt meestal een discreet concertante rol. De titel Quatuor dairs variés van het kwartet KV 298 en de aanduidingen Rondieaoux, Allegretto grazioso, ma non troppo presto, pero non troppo adagio, cosi cosi en con molto garbo ed espressione laten er geen twijfel over bestaan dat Mozart dit werk voor het musiceerplezier onder vrienden componeerde. De werken worden afgewisseld met het Trio voor Strijkers opus 20 van Webern en een nieuw kwartet voor fluit van de Japanse componist Fuminori Tanada, die zijn werk aan deze vier uitvoerders opdroeg.Conservatorium (Brussel) di 21 mei, 20 uur 02/507.82.00 KozenaMarc Minkowski liet het publiek van de Vlaamse Opera in 1998 het talent ontdekken van Magdalena Kozena in Mozarts Idomeneo. Ondertussen is deze Tsjechische zangeres door enkele uitstekende opnames en door haar optredens op internationale podia een vooraanstaand vertolkster geworden. Haar eerste cd-opname was volledig gewijd aan de muziek uit haar geboorteland, maar in deSingel ontdekt ze deze week samen met liedbegeleider Malcolm Martineau de Sieben frühe Lieder van Alban Berg, enkele satirische liederen van Sjostakovitsj en werk van Felix en Fanny Mendelssohn, Debussy en Peter Eben.DeSingel (Antwerpen) - vr 17 mei, 20 uur 03/248.28.28Athalia De Musica Antiqua-reeks in de Gentse Bijloke wordt afgesloten met een oratorium van Georg Friedrich Händel, gebracht door het Kammerchor en het Barockorchester Stuttgart onder leiding van Frieder Bernius. Deze dirigent specialiseerde zich in de jaren tachtig in de historische uitvoeringspraktijk en met zijn Kammerchor en Barockorchester Stuttgart bouwde hij een stevige reputatie op. Frieder Bernius stond als gastdirigent ook voor tal van andere ensembles en hij was te gast op alle belangrijke Europese festivals. In Athalia vertelt Händel het verhaal van de koningin van Juda, die na de dood van haar echtgenoot de hele koninklijke familie in Jeruzalem uitmoordt, zelf wil regeren en de Baal-cultus tracht in te voeren. Alleen haar jongste zoon Joas kon aan de slachtpartij ontkomen. Uiteindelijk laat de hogepriester Athalia uit de weg ruimen en wordt Joas op de troon gezet. Solisten bij deze uitvoering zijn Elisabeth Scholl, Katherine Fuge en Deborah York (sopraan), Daniel Taylor (altus), Markus Brutscher (tenor), Peter Harvey (bas).Bijloke (Gent) do 16 mei, 20 uur 09/266.70.40ZanettiDe Italiaanse dirigent Massimo Zanetti neemt afscheid van de Vlaamse Opera met een concert met een volledig Russisch programma. De ouverture Romeo en Julia en de balletmuziek voor het gelijknamige werk van Prokofiev staan er naast de Liederen en dansen van de dood van Moessorgski. Deze liederen verbeelden de almacht van de dood in vier gedaanten. In elk lied zingt of danst de dood een slachtoffer naar het graf. Eerst wiegt de dood een koortsig kind in slaap voor de ogen van zijn moeder. In de gedaante van een ridder-troubadour brengt hij een serenade aan een ziek meisje en lokt hij haar tot de fatale omhelzing. Vervolgens danst hij de trepak met een dronken boer, waarna hij de uitgeputte man onderstopt in de sneeuw. Ten slotte spreekt hij als veldheer een leger gesneuvelde soldaten toe en kondigt hij aan op hun graf te dansen en de aarde zo aan te stampen dat ze nooit meer kunnen opstaan. Het Symfonisch Orkest van de Vlaamse Opera speelt bij deze gelegenheid de orkestratie die Sjostakovitsj in 1962 maakte. De bas Vladimir Matorin is de solist. DeSingel (Antwerpen) za 18 mei, 20 uur 03/233.66.85Bijloke (Gent) zo 19 mei, 15 uur 09/225.24.25Van der CrabbenDe Belgische bariton Jan van der Crabben kreeg onlangs de Georg Solti-prijs voor jonge vertolkers, voor zijn interpretatie van Franse liederen van Debussy, Fauré en Duparc op de cd Le promenoir des deux amants. Zondag put hij samen met begeleidster Inge Spinette uit dat repertoire. Hoe Frans deze liederen ook zijn, de geest van de Duitse romanticus Richard Wagner is nooit veraf. Vooral het verhaal van Tristan en Isolde, over de onvoorwaardelijke liefde en de onvermijdelijke dood, dat Wagner op een hoogst persoonlijke wijze in zijn opera verwerkte, inspireerden Duparc, Fauré en Debussy. Wagners sublieme versmelting van woord en muziek is duidelijk de belangrijkste inspiratiebron voor het beperkte oeuvre van Duparc. Bij Fauré wordt de keuze van de lyrische tekst gaandeweg belangrijker en dat bereikt zijn hoogtepunt in de symbiose met de poëzie van Verlaine. Nadat ook Debussy zijn verwantschap met symbolist Verlaine toonzette, keerde hij in zijn laatste jaren terug naar vroegere teksten, zoals die van Tristan LHermite in Le promenoir des deux amants.G.C. De Bosuil (Jezus-Eik) zo 19 mei, 11 uur - 02/657.31.79Samenstelling: Tom EELEN