Advertentie
Advertentie

Kledingdiscounters enkel goedkoop in rekken

Hennes & Mauritz zag de winst in het tweede kwartaal maar liefst 38 procent hoger gaan. Hiermee lijkt de groep terug op het goede pad na een tegenvallend 2000 en 2001. Het slechte economische klimaat is een van de redenen voor het succes van de kledingdiscounter. In slechte tijden spenderen consumenten minder geld aan kleding en kopen ze daarom meer bij discounters. Ook de strategie zelf van Hennes & Mauritz verklaart het succes. In 2001 dacht de Zweedse groep het hoofd te kunnen bieden aan een tegenvallend 2000 door extra kortingen op de kleding te afficheren. In 2002 stapte men echter af van de extra kortingen. Het resultaat mag gezien worden. De nettowinst steeg in het tweede kwartaal dubbel zo hard als de omzet. De brutomarge ging met 1,5 procentpunten hoger tot 54,6 procent. Volgens analisten zouden de winstcijfers in het derde kwartaal nog beter moeten zijn, omdat de koopjesperiode in dit kwartaal valt. In het eerste halfjaar opende Hennes & Mauritz 34 nieuwe winkels. Hiermee kwam het totaal aantal winkels op 801. In het tweede halfjaar wil de Zweedse verdeler nog eens 55 winkels openen, hoofdzakelijk in de VS, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Naast Hennes & Mauritz legde de Spaanse kledingdiscounter Inditex uitstekende kwartaalcijfers voor. De winst in het eerste kwartaal ging 32 procent hoger. Hiermee overtrof Inditex de verwachtingen van analisten die een stijging van 24 procent hadden voorspeld. De omzet steeg 28 procent tot 850 miljoen euro. Op de thuismarkt profiteerde Inditex van een stijging van de Spaanse detailhandelsverkopen met 10 procent t.o.v. van vorig jaar. Ook Italië en Duitsland doen het uitstekend. In Groot-Brittannië gaat de expansie iets minder vlug, maar dit heeft alles te maken met de hoge vastgoedkosten. In Latijns-Amerika viel de omzetgroei door de crisis lager uit dan verwacht. In 2002 wil Inditex tussen 230 en 275 nieuwe winkels openen. Eerder stelde de Spaanse kledingverdeler tussen 200 en 250 winkels voorop. Inditex plant daarnaast ook de opening van een nieuwe soort winkelketen waar het huishoudmateriaal wil verkopen. De sterke resultaten van de kledingdiscounters Hennes & Mauritz en Inditex staan in contrast met de resultaten van de luxeketen Gucci. De verdeler van onder andere luxekleding zag de winst in het eerste kwartaal met 42 procent terugvallen. Gucci handhaaft wel zijn winst- en omzetvooruitzichten voor 2002 en hoopt op een spoedig herstel.Ondanks hun mooie resultaten zijn de kledingdiscounters geen echte koopjes. Volgens analisten moet Inditex sterke groeicijfers blijven voorleggen om de huidige waardering te verantwoorden. Volgens ING Barings moet de winst van Inditex hiervoor tijdens de komende 10 jaar jaarlijks met 20 procent stijgen. Momenteel noteert Inditex aan 34 keer de winst voor 2002, vergeleken met 30 keer de winst voor Hennes & Mauritz en 19 keer de winst voor Marks & Spencer. Sinds de beursintroductie in mei vorig jaar stegen de aandelen van Inditex met meer dan 50 procent. Het aandeel noteert aan de hoogste koers-winstverhouding van de Spaanse index IBEX35. Hennes & Mauritz viel sinds zijn hoogtepunt in april 2000 met 55 procent terug, maar blijft met een koers-winstverhouding van 30 niet goedkoop. PVM