Kledinggroepen op zoek naar grote maten

Cortefiel, de grootste beursgenoteerde kledinggroep van Spanje, heeft zijn overnamebod op concurrent Adolfo Dominguez teruggetrokken. Het bod werd door de meerderheid van de aandeelhouders van Dominguez verworpen. Vooral Adolfo Dominguez, de stichter die in het bezit is van 30 procent van de aandelen van de groep, was gekant tegen de overname. Cortefiel probeerde Adolfo Dominguez in te lijven omdat de keten volgens Cortefiel-topman Gonzalo Hinjosa de enige Spaanse keten is die aan Cortefiels expansienoden beantwoordde. Bovendien was Dominguez een goedkope overnameprooi. Sinds de keten in 1997 naar de beurs trok, verloor ze 75 procent van haar beurswaarde. In vergelijking met vorig jaar noteert het Adolfo Dominguez-aandeel de helft lager. De Spaanse kledinggroepen lijden onder terugvallende resultaten en gaan daarom op zoek naar externe groei. Inditex, de grootste concurrent van Cortefiel, wil voor juli 26 procent van de aandelen naar de beurs brengen om externe groei te financieren. Analisten schatten de waarde van Inditex op 10 miljard euro tegenover 670 miljoen euro voor Cortefiel. De overname van Adolfo Dominguez zou Cortefiel in staat hebben gesteld de strijd met Inditex aan te binden. Met de overname zou Cortefiel het aantal winkels zien toenemen met 23 procent. Beleggers reageerden in elk geval positief op het feit dat Cortefiel niet bereid was het bod op te drijven. Algemeen directeur Gonzalo Hinjosa stelde reeds van bij het begin dat Cortefiel op zoek zal gaan naar andere, internationale kledinggroepen indien het bod van 9 euro op Dominguez mislukt. Volgens Gonzalo Hinjosa zijn er geen alternatieven in Spanje zelf. Hij benadrukte wel dat Cortefiel op zoek is naar ondernemingen die direct bijdragen tot de winstgevendheid en die Cortefiels aanwezigheid in het buitenland helpen opdrijven. Ook andere kledinggroepen zoeken naar uitbreiding. Ondanks het feit dat expansiekosten drukken op het resultaat en de koers van Hennes & Mauritz, zet de Zweedse kledinggroep haar expansiebeleid voort. Hennes & Mauritz kondigde in de marge van tegenvallende resultaten mee dat het dit jaar in Europa 80 en in de Verenigde Staten 20 winkels zal openen. Nochtans deelde Gap, de Amerikaanse concurrent van H&M, mee dat de vergelijkbare omzet in maart met 0,2 procent is afgenomen. Analisten zijn over het algemeen positief over het beleid van H&M. Het vergt veel moed om uit te breiden in een recessie. Maar je betaalt wel minder premies en het kost ook minder om schaalvoordelen te verwerven, luidt het in analistenkringen.De strategie van het Britse Marks & Spencer werd op minder enthousiasme onthaald. M&S deelde onlangs mee alle winkels in continentaal Europa te willen sluiten om het hoofd te bieden aan tegenvallende resultaten. Analisten zijn niet erg te spreken over deze strategie. Niet alleen pakt ze het ware probleem, een dalende verkoop, niet aan, ook kan een terugval in Groot-Brittannië niet langer gecompenseerd worden door de verkoop in het buitenland. Met een koers-winstverhouding voor 2001 van 9,3 is Cortefiel gevoelig goedkoper gewaardeerd dan H&M, dat noteert tegen 37 keer de winst van 2001. De Amerikaanse concurrent van H&M, Gap, heeft een K/W van 22, terwijl de K/W van M&S 24 bedraagt. PVM