Advertentie
Advertentie

KMO's hinken nog steeds achterop in voorbereiding op euro

BRUSSEL (tijd) - De kleine en middelgrote ondernemingen hebben nog steeds achterstand tegenover de grote bedrijven inzake voorbereiding op de euro. Uit een studie van Artesia Bank blijkt dat slechts een vierde van de kleine ondernemingen voorbereidingen treft en dat van alle KMO's niet meer dan een vierde een idee heeft over wat de overgang naar de euro kost. Onder de bedrijfsleiders van KMO's leeft nog volop nood aan extra informatie over de nieuwe munt. De studie van Artesia Bank, de voormalige Paribas Bank België, tempert het groeiende optimisme dat leeft over de eurovoorbereidingen van de Belgische ondernemingen. Die positieve balans blijkt immers alleen te gelden voor de grote ondernemingen met een omzet van meer dan 1 miljard frank. Vergeleken met een gelijkaardige enquête die Artesia Bank vorig jaar in die categorie deed, is de euroaanpak van de grote bedrijven een stuk concreter geworden. Drie op vier grote ondernemingen hebben nu een eurocoördinator en een actieplan en hebben al een duidelijk idee wanneer de boekhouding overschakelt op euro. Twee derde van de bedrijven starten al volgend jaar met een dubbele facturering en affichering in euro en frank.