Advertentie
Advertentie

Koreaans LG Electronics ambieert sterke positie in België

MECHELEN (tijd) - De Koreaanse elektronicagroep LG Electronics is er na vijf maanden activiteit in ons land in geslaagd aanwezig te zijn in 300 deuren. Deuren is vakjargon voor klanten. Eén deur kan dus staan voor één winkel of een een volledige winkelketen. Eind dit jaar wil LG Electronics 800 deuren geopend hebben, dat is een derde van het totaal in ons land. LG Electronics maakt deel uit van het Zuid-Koreaanse conglomeraat LG Group, een fusie van Lucky en Goldstar. Als elektronicagroep is LG in eigen land de marktleider. Deze groep realiseerde vorig jaar een omzet van 9 miljard dollar en kwam bij ons onder meer in het nieuws met de aankondiging van een joint venture met Philips voor de productie van lcd-schermen. Lucky Goldstar, zoals de elektronicagroep tot voor enkele jaren door het leven ging, kende een moeilijke periode. Het bureau McKinsey hielp in 1995 mee aan het hertekenen van de groep. Er werd geopteerd voor de nieuwe benaming LG, voor een nieuw imago en voor een positionering als maker van vooruitstrevende technologie toegankelijk voor iedereen. Nu wil LG Electronics zich fors op de export gaan richten. Sinds september is België aan de beurt. De Belgische divisie valt samen met de Nederlandse onder LG Electronics Duitsland. Voor ons land werd Jean André aangetrokken als verkoop- en marketingdirecteur. André kent de Aziaten. Hij begon bij Hitachi en werkte nadien voor Daewoo. De intrede van LG in ons land gebeurt met heel wat middelen, zegt André, vanaf april wordt in de Benelux een aparte reclamecampagne van zestig miljoen frank gevoerd om de naambekendheid te verbeteren. Voorlopig verkoopt de Koreaanse groep in ons land nog maar enkel bruingoed (televisies, hifi-ketens, mp3-spelers en uiteraard het nieuwe succesproduct dvd-video) en witgoed (koelkasten, stofzuigers, microgolfovens, enz.) Straks komen daar ook pc-monitoren bij. LG komt met moderne toestellen en levert nu en dan zelfs hoge technologie. RDW