Korte kennismakingen

Na vier edities vorig seizoen vindt vrijdag in de Antwerpse Monty opnieuw Rammatutti plaats. Het laboratoriumproject knoopt theater, dans, muziek, beeldende kunst en literatuur aan elkaar.Rammatutti is een laboratorium in de striktste zin van het woord. De bezoeker volgt een parcours door het Monty-gebouw waar artiesten een blik gunnen op hun werkproces. En enkel de door het publiek gesmaakte toonmomenten krijgen later een plekje in de programmering. Concreet komen artiesten uit alle vijvers aan bod, gedurende 5 à 20 minuten tonen ze momentopnames uit hun arbeidsproces of oeuvre. Rammatutti gaat tweemaandelijks: vrijdag 12 oktober dienen zich de eerste zes artiesten/gezelschappen aan. Een korte kennismaking. Jef Aerts resideert in het café van Monty. De auteur, freelance dramaturg, zanger-gitarist en tevens medewerker van Tijd-Cultuur, brengt een eigen tekst en begeleidt zichzelf op gitaar. De vijf zangers van Mô-Páh, een kruising van vocale tradities en hedendaagse stemmen, geven in Monty een exclusief miniconcertje zonder muzikale begeleiding. Van Anouk de Clerq zijn twee nieuwe videocreaties opgenomen: Whoosh en Sonar. Meer audiovisueel werk bieden Vincent Patar & Stéphane Aubier met Panique à la Cuisine, een animatiefilm in 3D over Paard, Cowboy en Indiaan die ruziën over een taart. Choreograaf Andy Deneys (?) nodigde in Monty een aantal dansers uit de internationale scène uit voor een repetitie- en auditieproject, in Rammatutti zoekt hij samen met hen naar een kader voor een nieuwe productie. De Australische choreografe Rosalind Crisp ten slotte werkt met de dansers Katy Macdonald, Nalina Wait en Sakiko Matsubara en geluidsartiest David Corbet aan de creatie Fast, Cheap and Out of Control. In Monty serveert ook zij een korte voorproef. (IS)Rammatutti, vrijdag 12 oktober in Monty (20.00 uur), Montignystraat 3 te Antwerpen. Inlichtingen en reservatie: 03/238.91.81 BeronaVorig seizoen kende het met de Gouden Uil bekroonde jeugdboek Luna van de Boom van Bart Moeyaert en Gerda Dendooven reeds een bescheiden leven als muziektheatervoorstelling. De voorbije weken werd deze productie van Pantalone, in coproductie met de Kopergietery en de Vlaamse Opera, nogmaals herbekeken door regisseur Johan de Smet. Na een eerste toetsmoment tijdens het openingsweekend van de Kopergietery in september, volgt nu een bijkomende speelreeks in het Gentse jeugdtheater en in de opera te Antwerpen. Het uitgangspunt voor de vertelling vormt het oude Oost-Europese sprookje Berona. Componist Filip Bral raakte betoverd door het verhaal en vroeg Bart Moeyaert om het uit het Duits te vertalen en er een theaterbewerking van te maken. Alles in de vertelling draait rond het getal drie: er zijn drie koningszonen die rond middernacht appels plukken in de paleistuin. Wanneer het mooie meisje Luna opduikt, komt er een kink in de verhaallijn. Er wordt gekust, gehuild en gevochten tegen drie duivels die voor de nodige tragiek zorgen. Bij dit indringende verhaal dat Moeyaert zelf op het podium vertelt, componeerde Bral livemuziek voor een tienkoppig orkest. Ook de prachtige illustraties van Dendooven worden in de voorstelling tot leven gewekt.Luna van de boom wordt van 16 tot20 oktober gespeeld in de Kopergietery, Gent (info en reservatie: 09/233.70.00) en van 5 tot 11 november in de Vlaamse Opera, Antwerpen (03/233.66.85).De vrouwen vanDon Juan Tijdens het festival van Avignon creëerde de Hongaarse theatermaker László Hudi 1003 harten, of fragmenten van een Don Juan-catalogus, een muziektheatervoorstelling over de populairste verleider uit de Europese literatuurgeschiedenis. Uitgaande van de verschillende werken van Tirso de Molina, Molière, Poesjkin, Da Ponte en Mozart waarin de vrouwenheld terugkeert, schreef Hudi een nieuw libretto, geschraagd door muziekfragmenten uit verschillende operas van Mozart. Daarin gaat hij op zoek naar de hartstocht die elk van Don Juans 1003 veroveringen ertoe bracht om zich in zijn armen te storten. Zo ontstaat het idee van de catalogus, een lijst met alle vrouwen bij wie de mythische macho heeft gelegen, hun passie en overgave. László Hudi was eerder in Antwerpen te gast in het kader van het Oost-Europafestival Europa/Utopia, waar hij De tragedie van de mens bracht, gebaseerd op een klassiek epos van de 19de eeuwse Hongaarse auteur Imre Madach. Na een danscarrière van bijna tien jaar bij Josef Nadj in Frankrijk, richtte Hudi in Boedapest Mozgó Ház Társulás (The Moving House Company) op, de groep waarmee hij ook nu weer De Singel aandoet.1003 harten, of fragmenten van eenDon Juan-catalogus wordt van 10 tot13 oktober gespeeld in De Singel,Antwerpen (inlichtingen en reservatie: 03/248.28.28).Beste LuisteraarsElvis Peeters brengt verhalen en monologen uit zijn verhalenbundels en toneelwerk, met voor het eerst teksten uit zijn nieuwe bundel Calvados. Geruggensteund door twee muzikanten met een veelsoortig instrumentarium (piano, saxofoons, altviool en elektronica, maar ook met de mond aangeblazen orgelpijpen en zelfgebouwde instrumenten) laat Peeters verstilde momenten afwisselen met hilarische vertelsels of beklemmende uiteenzettingen.De muzikanten hebben een uitstekende reputatie. Gerrit Valckenaers (o.a. piano, basklarinet, diversen) maakt soundtracks voor Pascale Platel en Bert van Gorp; Koen van Roy (saxofoons, percussie, diversen) is lid van Cro Magnon en ex-Olla Vogala; Geert Waegeman (viool, elektronica, diversen) maakte met El Fish muziek voor de Vlaamse roadmovie A12 en werkte samen met o.a. Wannes van de Velde en Iva Bittova. Voor Elvis Peeters, ex-zanger van Aroma di Amore, is een podium met muzikanten een even natuurlijke biotoop als het alfabet. Met deze musici garandeert hij tekst en muziek voor een luisterend oor.Elvis Peeters met Goed Gevolg opdonderdag 11 oktober in De Werft in Geel om 20u15. Daarna op tournee, inlichtingen op 03/235.04.90.Dansende handenBijzonder inventief is het opzet van Manicuur, de jongste voorstelling van Muziektheater Transparant in samenwerking met het Brusselse figurentheater Alibi Collectief. De artistiek leider van deze laatste groep, Pat van Hemelrijck, bedacht een choreografie voor pianospelende handen, gebruikmakend van videocameras en monitors die in een piano werden verwerkt. Hedendaags componist Jan Goovaerts speelt live een aantal van zijn werkstukken, terwijl zijn vingers op de videoschermen dansen. Het woordeloze verhaal dat de handen en de muziek samen in Manicuur vertellen, is toegankelijk voor kijkers en luisteraars van alle leeftijden.Manicuur wordt nog tot 14 oktobergespeeld in De Smaakmakerij, Brussel (info en reservatie: 02/201.03.69),op 28/10 in De Werf, Brugge (050/33.05.29) en op 4/11 in deGentse Vooruit (09/267.28.28).Samenstelling: Jef AERTS