Kostenprobleem VUM kon niet vroeger worden opgelost
(tijd) - Thomas Leysen is ook voorzitter van het directiecomité van de Vlaamse Uitgevers Maatschappij (VUM). De uitgever van De Standaard, Het Nieuwsblad en Het Volk maakt moeilijke tijden door. Directie en vakbonden onderhandelen sinds vorige week over de uitvoering van het Pegasusplan, waarbij 228 banen sneuvelen. De VUM moet 15 miljoen euro besparen.De VUM was jarenlang de duidelijke marktleider op de Vlaamse krantenmarkt, zowel bij de kopers van kranten als bij de adverteerders. We hebben altijd vrij goed geld verdiend, waardoor we niet aan de kostenstructuur hebben gewerkt. Ondertussen knabbelde de concurrentie langzaam maar zeker aan onze voorsprong. De hogere papierprijs kost ons dit jaar minstens 250 miljoen frank (6,2 miljoen euro). Door de krimpende reclamemarkt verliezen we eveneens enkele honderden miljoenen franken. We hadden onvoldoende marge als licht rendabel bedrijf om dat op te vangen. Dan zit je met een groot probleem, analyseert Leysen de crisis bij de VUM.Toch bestaat het kostenprobleem van de VUM langer dan dit jaar. Ook vorig jaar, nochtans een uitstekend mediajaar, boekte de krantendivisie van de VUM al een verlies van 4,4 miljoen euro. Dit jaar stevent de krantengroep op een dubbel zo groot verlies af. Het probleem kon echter volgens Leysen niet vroeger worden aangepakt. Vroeger was er geen draagvlak om het kostenprobleem weg te werken. Nu beseft iedereen dat we geen kranten kunnen maken met honderd journalisten meer dan onze concurrenten. Nu moeten we dat vrij brutaal aanpakken. Dat is moeilijk en pijnlijk maar we slaan er ons door. Wij willen goede kranten maken, wars van al te overdreven commercialisering. Die weg is misschien niet de makkelijkste, maar op termijn wel de enige juiste. DV