Advertentie
Advertentie

Kraft: op een na grootste voedingsconcern ter wereld

Kraft is het op een na grootste voedingsconcern ter wereld. Het is de beursgenoteerde voedingsafdeling van Philip Morris. Philip Morris is de grootste tabaksonderneming ter wereld en gebruikte haar enorme cashflow van de tabak om diversificatie naar de voeding na te streven. In de toenemende antitabakstemming hielden de beurskoersen echter geen rekening met de gevoerde diversificaties. Daarom kwamen de meeste tabaksondernemingen terug van die strategie. BAT stootte haar verzekeringsafdeling af aan Allied Zurich en RJR Nabisco splitste zich in een voedings - en een tabaksbedrijf. Het voedingsbedrijf werd vorig jaar door Philip Morris overgenomen en samengevoegd met Kraft. Philip Morris bleef lang weerstand bieden aan de druk tot splitsing, maar het risico van de tabaksprocessen werd zo groot dat de voedingsgroep in juni 2001 overging tot een introductie op de beurs.Kraft Foods is een uitzonderlijk sterk bedrijf met zeven merken die een omzet halen van meer dan 1 miljard dollar. De groep bezit 61 merken met een omzet van meer dan 100 miljoen dollar, die 75 procent van de groepsomzet uitmaken. Hoewel Kraft een internationaal bedrijf is, wordt toch 73 procent van de omzet in de Verenigde Staten behaald en slechts 27 procent in het buitenland (13 procent Latijn-Amerika, 7 procent in Azië en 7 procent in Europa. Dranken en desserten vertegenwoordigen 19 procent van de omzet, kaas 18 procent, vlees 16 procent, snacks 31 procent en diversen 16 procent.MerkenKraft Foods bezit verschillende sterke merken: Kraft, Philadelphia, Oscar Mayer, Maxwell House, Milka, enzovoort. In het verleden heeft Kraft zich een agressief beheerder getoond van haar merkenportefeuille. Houdt men geen rekening met de overname van Nabisco, met een bedrag van 19,1 miljard dollar een eerder uitzonderlijke operatie, nam Kraft de laatste 10 jaar 58 bedrijven over met een omzet van 8,6 miljard dollar. Tijdens dezelfde periode werden echter 55 bedrijven verkocht met een omzet van 9 miljard dollar, zodat duidelijk is dat de jacht op omzet niet de reden is van overnames. Kraft is zich erg bewust van het belang van sterke merken en heeft daarom niet geaarzeld een licentie op lange termijn te nemen voor Starbuck-koffie, daarbij inspelend op het succes van de Starbucks-koffiehuizen.Veel beleggers hebben zich afgevraagd waarom Philip Morris uiteindelijk tot een afzonderlijke notering voor Kraft is overgegaan. Een eerste reden is ongetwijfeld de reeks antitabaksprocessen die het noodzakelijk maakten de voedingsactiviteiten veilig te stellen. Bovendien kon door de beursintroductie een deel van de schuld van Kraft aan Philip Morris (voor de overname van Nabisco) terugbetaald worden. Na de introductie bezit Philip Morris nog 84 procent van Kraft. Philip Morris heeft geen indicatie gegeven of ze op korte termijn dit belang wil verminderen. Sommige beleggers vragen zich af of de tabaksprocessen ook een invloed kunnen hebben op Kraft. Juridisch gezien niet. De enige band is de resterende schuld van 12 miljard dollar van Kraft aan Philip Morris als gevolg van de overname van Nabisco. Van dit bedrag moet 7 miljard dollar terugbetaald worden in 2002. Kraft zal dit bedrag lenen op de markt en bij financiële instellingen, zodat dit geen probleem vormt. De resterende 5 miljard dollar loopt met een rente van 7 procent tot in 2009. Hier komt waarschijnlijk geen verandering in. De koers-winstverhouding voor 2001 van Kraft is met 26,2 niet goedkoop, maar zal in 2002 dalen naar 21 dankzij de synergieën met en winstbijdrage van Nabisco. Deze verhoudingscijfers liggen in lijn met deze van de andere Amerikaanse voedingsbedrijven, hoewel Kraft een premie zou verdienen wegens haar omvang en leidende positie. Op korte termijn verwachten wij niet veel haussepotentieel, maar vinden het aandeel wel een interessante belegging op langere termijn. ES