Kruisbestuivingen

Van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 januari is in de Gentse Vooruit een installatieparcours te bezichtigen. Binnen die data vallen tevens Ballroom Sessions #7 (17/1) en P-A-R-C-O-U-R-S #2 (18/1). Samen moeten de dagen garant staan voor een totaalevenement waar beeld, performance, muziek en dans moeiteloos in elkaar overgaan. De ingeving een installatieparcours in Vooruit onder te brengen kregen de Gentse programmatoren tijdens een bezoek aan Le Studio National des Arts Contemporains of kortweg Le Fresnoy, een kunstencentrum en -academie in het Noord-Franse Tourcoing. Het lespakket van de studenten aan Le Fresnoy is op zijn minst fris te noemen: in tegenstelling tot de klassieke opdeling in kunsten, hanteert die academie enkel nog de polen beeld en geluid. Tussen die twee zappen de studenten, een internationaal allegaartje dat bestaat uit videasten, cineasten, fotografen, architecten, muzikanten en acteurs, over en weer. In die grote vrijheid wordt aan Le Fresnoy met behulp van nieuwe technologieën naar een kruisbestuiving der disciplines gezocht. En precies die benadering voert menig theater- en kunstencentrum vandaag hoog in het vaandel. Vooruit nodigde drie studenten van Le Fresnoy uit: Alexis Destoop, Maider Fortuné en Joachim Montessuis. Destoop is in België niet echt onbekend meer. Zo realiseerde hij in een nabij verleden onder meer mede de scenografie van Suzanna Andler (De Onderneming, 1999). Ook maakt hij deel uit van het Brusselse performancecollectief Fyke, een groep die zich de laatste maanden met een handvol geslaagde projecten en performances in de aandacht werkte. Net als de installaties van de jonge Franse performers/videasten Maider Fortuné, en Joachim Montessuis, tweede en derde gast in Vooruit, maakt Destoops installatie in Gent intensief gebruik van een eenvoudige visuele truc teneinde een sterke optische illusie te creëren.Binnen het bestek van het installatieparcours vallen ook Ballroom Sessions en P-A-R-C-O-U-R-S, evenementen die mikken op experimenten in respectievelijk elektronische (pop)muziek en dans. Nog meer dan anders benadrukt Vooruit in deze edities het crossoveraspect. Ballroom Sessions #7, donderdag 17 januari, richt zich op muzikanten die in hun concerten grote aandacht hebben voor beeld en/of performance. Terre Thaemlitz hoort alleszins bij die categorie. Gehuld in travestie (of cross-dresser, zoals hij het zelf liever noemt), worden Thaemlitz stotterende elektro-akoestische sets begeleid door een analoge, uit samples opgebouwde beeldenstroom. Tweede gast donderdag is de Amerikaanse Kristin Erickson of Kevin Blechdom. Blechdoms tot dusver schaarse solo-escapades combineren een vroeg acidgeluid met vocalen en een dwarse ironie jegens de popmarkt. De derde en laatste gast Eavesdropper sloeg voor Ballroom Sessions #7 de handen in elkaar met de videaste Veronika Pot. Samen presenteren ze een audiovisueel project rond claustrofobie en onbehagen.Daags nadien, vrijdag 18 januari, biedt Vooruit plaats aan P-A-R-C-O-U-R-S #2. Voor de bezoeker moet het een tweede ontdekkingstocht door het hele gebouw worden: op verschillende locaties vinden korte dansperformances plaats. Ook hier mikken de vijf deelnemende choreografen op een synergie tussen beeld, performance en geluid. Christine de Smedt (Les Ballets C. De La B.) toont een videocompilatie van haar choreografie 9 x 9, een reeks performances die vorig seizoen in onder meer Parijs, Gent, Berlijn en Rotterdam plaatsvonden. Uitgangspunt van 9 x 9 was de massa: op elke locatie zocht De Smedt een menigte (telkens een tachtigtal) medewerkers bijeen. Dat warenzowel professionele dansers als bijvoorbeeld jongeren (Gent) of moeders met hun baby (Rotterdam). 9 x 9 werd een boeiende voorstelling die balanceert tussen het berekende en het onverwachte, het alledaagse en het ongebruikelijke. Tino Seghal, medewerker van Christine de Smedt en een van de professionele begeleiders bij 9 x 9, stelt in de namiddag (om 16u en 17u) een workshop over 20ste eeuwse choreografie voor. s Avonds presenteert hij in het kader van P-A-R-C-O-U-R-S #2 zijn tweede (titelloze) voorstelling. Maren Strack verbaasde de vorige editie van het parcours met Latex, een soloperformance waar de danseres zowel de beeldende als sonore kwaliteiten van haar latexjurk maximaal uitbuitte. Met het nieuwe Mudclubsolo, een titel die weinig aan de verbeelding overlaat, beoogt Strack eenzelfde ding en naar verluidt is het resultaat nog straffer. Nóg meer kruisbestuiving brengt de Berlijnse choreografe Christina Ciupke met de fotografe Gisela Dilchert in het optisch bedrieglijke project Rissumriss. En Heine Rosdal Avdal, de laatste gastchoreograaf, trekt letterlijk de straat op met zijn SGD 049, een studie over bewegen, leven en zijn in de stad. Tot slot sluit het parcours rond beeld, geluid en dans 18 januari af met alweer een kruisbestuiving: het café wordt door veejay Captain Hypnos en deejay Jean dAnvers (of Cinematic Clubbing) omgetoverd tot een onconventionele danstent. Opnieuw gaan geluid en beeld hand in hand. ISInstallatieparcours van dinsdag 15 tot en met vrijdag 18 januari (gratis); Ballroom Sessions #7, donderdag 17 januari (21u); P-A-R-C-O-U-R-S #2, vrijdag 18 januari (19u). Alle evenementen vinden plaats in Vooruit, Sint-Pietersnieuwstraat 23 te Gent. Inlichtingen en tickets: 09/267.28.28.