Advertentie
Advertentie

Kwaliteitswijnen van Cesare Salis

Het in Tirano (Lombardije) gevestigde wijnhuis Conti Sertoli Salis dankt zijn reputatie op de eerste plaats aan het prachtige 16de-eeuwse Palazzo Salis, een toeristische trekpleister in de Noord-Italiaanse Valtellinawijnstreek. De 48-jarige Cesare Sertoli Salis, wijnmaker en zaakvoerder van de Conti Sertoli Salis, restaureerde de historische kelders van het paleis om er zijn eigen wijnen te bewaren. Een topper is zeker de Corte della Meridiana 97. Het is een uitstekende Italiaanse rode, aromatische en elegante wijn op basis van Nebbiolo Chiavennasca-druiven met robijnrode kleur en met lichte purperen toon, warm en fruitig en met een zeer lange afdronk. Toch bracht dit wijnhuis pas in 1991 zijn eerste flessen op de markt onder leiding van Cesare Salis en de bekende oenoloog Claudio Introini. Dat belet niet dat de familie Salis al een bijzonder lange traditie heeft als wijnproducent.Wij zijn in 1665 met de wijnbouw begonnen tot 1910. Daarna kwam er een onderbreking die duurde tot 1989. Mijn vader en grootvader verhuisden immers van Tirano naar Milaan en zijn er zich gaan toeleggen op andere activiteiten, zegt Cesare Salis. Ondertussen werd het Palazzo Salis alleen gebruikt voor toeristische doeleinden. Ik vond het natuurlijk bijzonder spijtig dat die oude traditie verloren was gegaan. Sommige wijngaarden waren verhuurd, andere verkocht. Gelukkig kon ik met de hulp van een zeer bekwame oenoloog, die vandaag mijn zakenpartner is, de wijnactiviteiten heropstarten. We zagen het als een grote uitdaging. Zelf heb ik economie en marketing gestudeerd en was ik jarenlang actief als exportdirecteur voor een grote firma in Milaan in de likeurbusiness. Mijn doel was vanaf het begin enkel kwaliteitswijnen op de markt te brengen. Je moet weten dat de familie Salis zich doorheen de geschiedenis een enorme reputatie heeft opgebouwd als uitzonderlijke wijnbouwers. In 1665 bijvoorbeeld was graaf Giovanni de Salis burgemeester en gouverneur van Valtellina, dat toen nog tot Zwitserland behoorde. Hij was met zijn wijnen bijvoorbeeld hofleverancier van Leopold I van Habsburg en nog andere koninklijke families, aldus Salis. Terwijl Cesare Salis het eerste jaar nog 45.000 flessen produceerde, is dat cijfer vandaag opgelopen tot 280.000 flessen op een domein van 20 hectare. Uiteraard hebben we de productie fors opgedreven, maar de kwaliteit heeft er nooit onder geleden. Onze kennis over de wijnen van onze streek is ook zeer sterk toegenomen, terwijl we ondertussen de oude tradities hebben behouden in combinatie met een aantal vernieuwende wijnmethoden. We zijn altijd zeer streng gebleven in de selectie van de wijngaarden en de druiven, legt Salis uit.Onze locatie in het noorden van Lombardije is niet meteen de makkelijkste. De kosten van de druiven in de Valtellina-regio liggen bijzonder hoog omdat het een bergachtige streek is die parallel gelegen is aan de Alpen. We werken uitsluitend met Nebbiolo Chiavennasca-druiven en die moeten aangelegd worden op terrassen van berghellingen. Wie wijn drinkt, staat daar natuurlijk niet bij stil, maar de druiven zijn in onze streek veel duurder en de productie is beperkter. Net om die reden moeten we zo sterk de nadruk leggen op kwaliteit om de concurrentie aan te kunnen, stelt Salis. Zijn uitgangspunt was dat Valtellina met zijn droog en koud klimaat al 400 jaar Nebbiolo-druiven produceerde met een uitstekend resultaat. Dat proces wilde hij voortzetten met dezelfde druiven om een paar nieuwe, speciale en innoverende wijnen op de markt te brengen zoals de Corte della Meridiana en de Canua Sforzato. Het unieke van zijn wijnhuis is volgens de eigenaar de combinatie van elegantie en een sterke smaak. Dat maakt onze wijnen tegelijk zo aantrekkelijk bij het eten, legt hij uit.Wijn maken is één zaak, hem verkopen is een andere. Introini was als oenoloog de wijnmaker. Ik heb hem binnengehaald omdat hij ervoor kon zorgen dat we ons met onze wijnen konden onderscheiden van de rest. Ik nam de marketing voor mijn rekening. Ik heb onze wijnen gepositioneerd op de markt in een bepaald segment van kenners. Vandaar dat de wijnen van mijn domein zich vandaag wereldwijd situeren in de beste hotels en restaurants. Adverteren voor mijn wijnen doe ik niet. Ik zorg voor elegante flessen met knappe grafische labels en een exclusieve verpakking, en leg sterk de nadruk op de geschiedenis achter de wijnen. Daarna kies ik de juiste wijnverdelers die mijn filosofie begrijpen. Vandaar dat ikzelf overal ter wereld onze wijnen ga voorstellen. De helft van onze productie is bestemd voor export. Dat betekent dat we ook een sterke binnenlandse markt hebben die zich vooral in Lombardije situeert. Daar verkopen we veertig procent en de resterende tien procent in andere gebieden van Italië. Onze buitenlandse afzetmarkten zijn in orde van belangrijkheid Zwitserland, Duitsland, de Verenigde Staten, Japan, Zweden, Finland, Canada, Groot-Brittannië, Oostenrijk en de Benelux. Wijn zie ik als een levend product waarbij persoonlijk contact zeer belangrijk is. Je moet er je hart in leggen en het geeft een enorme voldoening, stelt hij. In de toekomst wil Salis nog meer de nadruk leggen op de toeristische aantrekkingskracht van de Valtellina-regio en het culturele aspect van het Palazzo Salis. We zullen vooral onze public relations naar het grote publiek verder uitbouwen en het contact met onze klanten nog verbeteren, besluit hij. JTiDe wijnen van Cesare Sertoli Salis worden ingevoerd door SelezioneVini Italiani, Zonhoven.