Advertentie
Advertentie

Kwaliteitszorg maakt het verschil tussen winst en verlies

Europa staat volgende week in het teken van de kwaliteitszorg. Tijdens de kwaliteitsweek houdt het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg, dat de Vlaamse provinciale centra voor kwaliteitszorg overkoepelt, een congres rond de positie van de bedrijven in de maatschappij. Voor KMO's, die meestal zuinig moeten omspringen met tijd en middelen, lijkt dit thema nog abstract. Op veel enthousiasme kan kwaliteitszorg dan ook niet rekenen bij de Vlaamse kleine en middelgrote ondernemingen. Dat is geheel onterecht. Want de klant wordt met de dag veeleisender.Meer dan ooit zal de beloofde kwaliteit elke dag moeten waargemaakt worden, ook bij de kleine bedrijven. In de toekomst maakt dit juist het verschil tussen winst en verlies. Voor het eerst in vele jaren kondigen zowel de economen die in navolging van Kondratief de langetermijngolven bestuderen als de trendanalisten andere tijden aan. Niet omdat we voor de deur staan van een nieuw millennium, maar omdat er een fundamentele breuk komt met wat geweest is. Dit is goed en slecht nieuws tegelijkertijd. Goed nieuws omdat de consument weer de kleur van zijn geld zal tonen. Slecht nieuws omdat vele KMO's helemaal niet voorbereid zijn op klanten die niet meer in de lijn lopen.