La Traviata

Na Aida en Nabucco levert Opera Hall (een dochteronderneming van de Music Hall Group van Geert Allaert), als allernieuwste arenacreatie weer een werk van Giuseppe Verdi af: La Traviata. Na de première en de daaropvolgende voorstellingen in Brussel gaat het spektakel naar Keulen en Lissabon.We houden het voor deze voorstelling bij de omschrijving spektakel, want het is - na de vorige Verdi-interpretaties door Opera Hall - opnieuw Frank van Laecke die als regisseur zijn ding mag doen. Van zijn aanpak houd je of houd je niet. Operaliefhebbers zullen echter beamen dat La Traviata als opera zo sterk is dat een regisseur hier moeilijk zijn tanden op kan breken. Verdis opera is daarenboven gebouwd op elementen die ook nu nog aanspreken: een onmogelijke liefde, standenverschil, het ego van een sterke vrouw die zich moeilijk kan vinden in de beperkingen en verplichtingen van de maatschappij. Verdi vertrok van het libretto dat Francesco Maria Piave schreef naar de roman La Dame aux Camélias van Alexandre Dumas Jr.Producent Geert Allaert sprak geruststellende woorden tijdens de persvoorstelling: We benaderen dit stuk met het grootste respect voor de originele muziek en libretto. We willen enkel de mogelijkheden van een grote zaal optimaal benutten om de scènes op een toegankelijke en gevarieerde manier naar een zo breed mogelijk publiek te brengen.Het verhaal gaat over Violetta Valery, een Parijse courtisane, die voor de eerste keer in haar leven echt verliefd wordt. Maar reeds in het eerste van de drie bedrijven lonkt het noodlot. Violetta - La Traviata, letterlijk de dwalende vrouw - wordt immers geconfronteerd met de eerste tekenen van tuberculose, de ziekte die haar uiteindelijk fataal zal worden.Regisseur Frank van Laecke: Die dwalende vrouw is het uitgangspunt van mijn regieconcept. Qua decor en kostuums schets ik het tijdsbeeld omstreeks de helft van de negentiende eeuw. Rijkdom staat er tegenover armoede. Een druk sociaal leven contrasteert met eenzaamheid. Het publiek zit rond het centrale speelvlak dat geconcipieerd is als een soort opslagplaats voor meubelen. Meubelen als herinneringen of getuigen in een soort pêle-mêle.De hoofdrol tijdens de vier voorstellingen van La Traviata in Vorst-Nationaal wordt verdeeld over twee sopranen. Olga Mykytenko neemt de première op 22 november voor haar rekening en de matinee van zondag 24 november. Kristen Strejc treedt aan tijdens de avondvoorstellingen van zaterdag 23 en zondag 24 november. Op de persvoorstelling hoorden we enkel de Oekraïense Olga Mykytenko en dat was alvast indrukwekkend. De dame is sinds 1995 soliste aan de opera van Kiev en torst sinds kort de eretitel van Geëerde Artieste van de Oekraïne. Een van de rollen die haar stem en persoonlijkheid naar verluidt ten volle tot hun recht laten komen is precies die van Violetta in La Traviata. Maar dat wordt ook gezegd over de in Chicago geboren Kristen Strejc Naast nog een stel buitenlandse sterren staat ook een aantal landgenoten op het podium van Vorst. Zo de Antwerpse bariton Jan Danckaert (met een goede reputatie bij een aantal Europese operahuizen), de mezzosopraan Mireille Capelle, de baritons Marc Claesen en Fabrice Pillet en de bas Piet Vansichen. Koen Kessels dirigeert het 62 eenheden tellende orkest van de staatsopera Rousse uit Bulgarije.Pol VAN MOSSEVELDELa Traviata: 22 en 23 november om 20 uur, 24 november om 14.30 en om 20 uur. De voorstellingen hebben plaats in Vorst-Nationaal. Reservatie via Ticket Club op het nummer 0900/00991. Inlichtingen: www.musichall.be.