Advertentie
Advertentie

Laagconjunctuur en dollar treffen cosmetica

Beiersdorf sloot het tweede kwartaal af met een nettowinst van 81 miljoen euro tegenover 80 miljoen euro het jaar voordien. Daarmee presteerde de producent van onder meer de Nivea-verzorgingsproducten en de Hansaplast-pleisters slechter dan verwacht. Analisten gingen uit van een nettowinst van 84 miljoen euro. Over de eerste zes maanden van het jaar viel de omzet van Beiersdorf 2,1 procent lager tot 2,4 miljard euro. Vooral de sterke dollar woog op de omzet. Als gevolg van het wisselkoerseffect daalde de omzet van Beiersdorf in Amerika omgerekend in euro met 20 procent tot 335 miljoen euro. Zonder wisselkoerseffecten was er een omzetstijging van 4,3 procent geweest. In zijn thuisland Duitsland had Beiersdorf het lastig door de economische malaise. Hierdoor viel de omzet in dat land 2,8 procent terug tot 663 miljoen euro. In de rest van Europa daarentegen zag Beiersdorf de omzet met 4,3 procent toenemen tot 1,19 miljard euro. Als gevolg van de tegenvallende omzet in de eerste jaarhelft ziet Beiersdorf zich genoodzaakt de omzetprognose voor het hele jaar naar beneden bij te stellen. Beiersdorf gaat voortaan uit van een omzetstijging van 5 procent als gerekend wordt aan constante wisselkoersen. Tot nog toe hield de groep nog rekening met een omzetstijging van 7 procent. Beiersdorf houdt wel vast aan een nettomarge van 6 procent voor 2003. Door de tegenvallende resultaten van de groep steken de overnamegeruchten rond Beiersdorf opnieuw de kop op. In maart lanceerde de verzekeraar Allianz, die een belang van 44 procent heeft in Beiersdorf, een eerste keer de overnamespeculatie door te zeggen dat het bereid was zijn belang tegen de juiste prijs te verkopen. Het Duitse Handelsblatt meldde dinsdag dat Procter & Gamble er naar eigen zeggen alles wil aan doen om Beiersdorf in te lijven. P&G hoop dat een ruzie bij Tchibo, dat 30 procent van Beiersdorf in handen heeft, aanleiding zal vormen om het belang te verkopen. In april 2003 nam P&G al de producent van haarverzorgingsproducten Wella over. Woensdag maakte Wella bekend dat de nettowinst in het tweede kwartaal met 50 procent is toegenomen. Toch is de winststijging hoofdzakelijk een gevolg van de forse terugval van de financiele kosten. De omzet viel in het tweede kwartaal 4 procent terug tot 814 miljoen euro. De zwakke dollar lag mee aan de basis van de omzetdaling. Wella haalt 12 procent van de omzet in Noord-Amerika. De groep gaf geen verdere indicatie over de omzetdoelstelling voor 2003. In april verwachtte Wella nog een omzetstijging van 10 tot 13 procent. Ook L'Oreal kwam enkele weken geleden al met ontgoochelende tweedekwartaalresultaten. De vergelijkbare omzet groeide nog wel met 4 procent, toch lag de groei ver onder de consensusverwachting van 7 procent. Ondanks de tegenvallende resultaten in het tweede kwartaal toonde L'Oreal zich wel positief voor 2003. De groep houdt vast aan de doelstelling voor een winstgroei van 10 procent. Aan een ondernemingswaarde over bedrijfskasstroom van 16 noteert L'Oreal veruit het duurst binnen de goederensector. Wegens de groeivooruitzichten blijven analisten met een analistenscore van 1,52 (zie cijferpagina's) nog relatief positief over het aandeel. PVM