Lang levede leider

In ons land is corporate governance nog niet zo sterk doorgedrongen, en weten we meestal niet wat onze bedrijfsleiders verdienen. In het buitenland is dat vaak wel het geval. Telkens lijstjes met lonen van topmensen verschijnen, steekt een storm van verontwaardiging op. Geef toe: een salaris van 5,613 miljoen euro (226 miljoen frank), zoals Philips-topman Cor Boonstra in 1999 kon genieten, is niet voor de poes. We nemen aan dat de meeste Belgische topmensen het met ietsje minder moeten stellen. Maar wie goed is, wordt daarvoor betaald. Soms kan dat exorbitant veel lijken. Maar op een zeker niveau word je niet betaald voor wat je doet. De prijs wordt bepaald door je marktwaarde. En hoe exclusiever je kwaliteiten, hoe beter je loonfiche.Wat zijn dan wel die exclusieve kwaliteiten?, vraagt de scepticus zich af. Eerst en vooral hard werken, natuurlijk. Iedereen is jaloers op een topwedde. Maar niet iedereen is bereid zich om zes uur s morgens door een chauffeur te laten ophalen, die hem pas om tien uur s avonds weer aan de huisdeur afzet. Niet iedereen is bereid om de hele zaterdag vrouw en kinderen om stilte te vragen om nog de allerlaatste dossiers op de draagbare pc af te kunnen werken. Niet iedereen is bereid om alle vrienden en kennissen op te offeren voor een carrière.Maar is zich afbeulen werkelijk de ultieme kwaliteit van leiderschap? Natuurlijk niet. Hard werken is een basisvereiste. Inzicht, strategie, visie en vakkennis zijn dat ook. Maar in deze nieuwe eeuw zijn de uitdagingen voor een echte bedrijfsleider nog veel groter. Een leider moet steeds meer kunnen. Communiceren bijvoorbeeld. De eenentwintigste eeuw wordt er een van communicatie tussen mensen. Een leider kan daar niet aan ontsnappen. De grootste strateeg zal op zijn bek gaan, als hij er niet in slaagt zijn strategie in mensentaal over te brengen naar zijn businesspartners, zijn aandeelhouders, zijn klanten en zijn personeel.Een leider moet er ook goed uitzien, of op zijn minst een sterke uitstraling hebben. Want hij wordt meer dan ooit de verpersoonlijking van het imago van zijn bedrijf. En dat imago wordt steeds belangrijker. Kijk maar eens naar de moeite die tal van bedrijven doen om nieuwe kandidaten te strikken. Een auto klaarzetten, een ijspiste afhuren, samen op weekend gaan. Nieuw werk zoeken is zo langzaam aan een feest aan het worden.Een leider moet ook menselijk zijn. Het sterke bedrijf van deze nieuwe eeuw wordt gebouwd op ideeën. En die worden nog altijd door mensen aangebracht. Of liever: door gemotiveerde mensen. En die hebben een voorbeeld nodig. Daarom zal de nieuwe leider ook ethisch moeten zijn. Het normenbesef neemt toe. Onfrisse praktijken worden steeds meer afgekeurd. U zal een goed mens moeten zijn, wil u uw goede mensen houden.Ten slotte zal de leider ook moeten leren om zijn leiderschap te delen. Een bedrijfsleider zal niet snel genoeg meer kunnen zijn in de voortdurend veranderende bedrijfsomgeving. Daarom wordt hij steeds meer afhankelijk van leiders rond hem. Het Amerikaanse blad Business Week stelde vorig jaar een lijstje op van de subleiders die hun opgang zullen maken in de grote bedrijven: de chief of globalization, de chief financial officer, de chief operating officer, de chief web officer, de chief of knowledge en de chief of customer relationships. Maar ook die leiders zullen moeten leren delen. Want elke werknemer wordt zijn eigen leider. De individuele verantwoordelijkheid neemt toe in het bedrijf van de toekomst. Delegeren wordt belangrijker van ooit. Ook u en ik moeten een leider worden om te overleven. Gemakkelijk wordt dat niet.Lang leve de leider. Die zich kan aanpassen. Henk Dheedene