Advertentie
Advertentie

Langetermijngroei Europese farma niet zonder wolken

Generisch middel is het stopwoord bij uitstek voor overheden die besparingen in de ziekteverzekering willen doorvoeren. Voor de traditionele farmawaarden is het de duivel in eigen persoon, die er van het ene jaar op het andere voor zorgt dat de omzetgroei tot een minimum terugvalt of zelfs negatief wordt. Vorige week maakte deze krant bekend dat het marktaandeel van de generische geneesmiddelen in de Belgische verkoop van terugbetaalbare geneesmiddelen verdubbelde in juni. De generische middelen zijn nu goed voor een marktaandeel van 2,7 procent in de verkoop van terugbetaalbare specialiteiten bij de apothekers. De verdubbeling van het marktaandeel is een gevolg van het nieuwe terugbetalingssysteem voor geneesmiddelen dat op 1 juni van kracht werd.In Europa ligt het gemiddelde marktaandeel van generische middelen op 16 à 18 procent. In België is er dus nog een hele weg te gaan. Toegegeven, geplaatst in een Europese context is de daling van de Belgische verkopen geen ramp voor de grote Europese farmaspelers. Maar ook in andere Europese landen staan besparingen in de gezondheidssector hoog op de prioriteitenlijst. Vanaf 1 oktober zullen in Frankrijk de prijzen voor blockbustermedicijnen (medicijnen met een wereldwijde verkoop van meer dan 1 miljard dollar per jaar) zoals Zantac, Zocor, Zovirax en Augmentin tussen de 2 procent en de 15 procent naar beneden worden gehaald. De maatregel moet de Franse overheidskas 225 miljoen euro aan besparingen opleveren. Bedrijven die door deze maatregel getroffen zullen worden, zijn GlaxoSmithkline, Merck en Roche. Voor het Zwitserse Roche worden zelfs twee topmedicijnen door de maatregel getroffen. Naast deze meest in het oog springende kleppers zullen 835 andere medicijnen die als minder efficiënt worden beschouwd, eveneens tussen de 1 en de 20 procent goedkoper gemaakt worden.Het zijn harde tijden voor de Europese farmawereld. Het vervallen van belangrijke patenten is onder andere de grootste kopzorg van het Britse AstraZeneca. In april 2001 verviel het Amerikaanse patent op s werelds best verkochte medicijn Losec, maar AstraZeneca wist de executie van ineenstortende verkopen uit te stellen door de toekenning van een verlenging van het patent met zes maanden voor pediatrisch gebruik. Vervolgens zal de onderneming nog enkele bijkomende maanden omzet winnen via het voeren van dure rechtszaken tegen de producenten van de generische producten. In het eerste kwartaal van 2002 ten laatste echter verwachten analisten de eerste generische middelen op de markt. Ondanks de succesvolle introductie van opvolger Nexium mag een forse achteruitgang van de gezamenlijke omzet van beide producten verwacht worden. Immuun voor het besparingsgeweld van de Europese overheden en het vervallen van patenten is geen enkel bedrijf. Als belegger in de Europese farmawereld kan wel op deze (lange termijn)-evolutie worden ingespeeld door bij de aankoopselectie twee criteria in het oog te houden. Een goed gevulde pijplijn die het vervallen van patenten kan opvangen, is er een van. Een groot of stijgend aandeel van de omzet in de meer lucratieve Amerikaanse markt is een ander sterk punt. Een Amerikaanse farmawaarde met een goedgevulde pijplijn misschien? Een meer dan lovenswaardig alternatief. KDL