Late winstwaarschuwing Heidelberger Druck

Het Duitse Heidelberger Druckmaschinen kwam dinsdag met een winstwaarschuwing. Dat moest niemand verbazen. De krantensector gaat door een van de moeilijkste periodes van het laatste decennium, en de advertentie-uitgaven vertonen nog steeds geen verbetering na het crisisjaar 2001. In de VS daalden de printvolumes in 2001 met 4 procent, en zakten in de eerste helft van het jaar nog eens verder met 6 procent. De drukkerijsector kijkt aan tegen een bezettingsgraad van 85 procent. In Duitsland daalden de investeringen in de sector vorig jaar met 11 procent en men verwacht dit jaar nog eens een daling van 10 procent. Duitsland en de VS waren in het boekjaar 2002, dat eindigde in maart, goed voor 38 procent van de totale omzet. In de conference call met analisten werd de tegenvallende orders in deze landen als de voornaamste reden van de winstwaarschuwing gegeven. Heidelberger Druck doet het desondanks stukken beter dan de grootste concurrenten uit de sector, MAN Roland en KBA. Zij zagen hun orders in het eerste kwartaal met respectievelijk 37 en 38 procent dalen, en in het tweede kwartaal met 11 en 15 procent.Toch doet de winstwaarschuwing vreemd aan, omdat het management nog maar een maand geleden had gesteld dat de omzet en de winst op het niveau van vorig jaar zou kunnen worden gehandhaafd. De onderneming verwacht een daling van de omzet met 10 procent. In augustus werden de verwachtingen over de groei van de wereldwijde economie naar beneden bijgesteld, en de daling van de IFO-index gaf aan dat het ondernemersvertrouwen in Duitsland weer tanend is.Wat de invloed van de verwachte omzetdaling tussen 400 en 600 miljoen euro op de uiteindelijke winst is, blijft nog onzeker. Uitgaande van een brutomarge van 30 procent betekent het een daling van winst met 200 miljoen euro, maar Heidelberger Druck is bezig met een kostenbesparingsprogramma, dat 200 miljoen moet opleveren. Het management gaf echter geen details over wat die maatregelen inhielden.Hoopgevend is ook dat de ebit-marges binnen de zogenaamde sheet-fed divisie, goed voor twee derde van de omzet, blijkbaar op peil blijven. Die prestatie is opmerkelijk aangezien de drukkerijsector door een van de ergste crises in de geschiedenis gaat, en is tekenend voor Heidelberger Drucks dominante marktpositie.Heidelberger Druck is echter een laat-cyclische onderneming, en zolang het ondernemersvertrouwen laag blijft en de oplagecijfers achterblijven, wordt voorlopig weinig geïnvesteerd. Daarom lijkt enige groei er niet in te zitten tot ver in 2003. Analisten hebben al ruimschoots rekening gehouden met dat scenario, en de onderneming lijkt dan ook bijna belachelijk goedkoop gewaardeerd. De prijs staat ook onder druk omdat volgens de Financial Times grootaandeelhouder RWE van plan is zijn belang in Heidelberger Druck binnenkort te verkopen. Dat lijkt, gezien sterke financiële positie van RWE en de lage waardering van Heidelberger Druck, op de korte termijn toch niet waarschijnlijk. Met een prospectieve koers-winstverhouding voor 2003 van 10,4 noteert het aandeel bijna de helft goedkoper dan in de voorbije jaren. PB