Leverancierskrediet drukt zwaar op concerns

Op donderdag 27 september kwam het Franse engineeringconcern Alstom met het bericht dat het een financieel risico liep in het faillissement van Renaissance Cruises, een van de kleinere Amerikaanse cruisemaatschappijen. Renaissance Cruises had acht cruiseschepen in de vaart die gebouwd waren door Alstom. Hoewel Alstom geen aandelenbelang had in Renaissance, behield het wel een belang in sommige risicos en opbrengsten die geassocieerd worden met zulke cruiseschepen. In zulke omstandigheden behoudt Alstom de ultieme aansprakelijkheid voor een gedeelte van de langlopende leningen van financiële instellingen luidde de eerste verklaring. Omdat de omvang van de aansprakelijkheid niet werd bekendgemaakt, raakten beleggers in onzekerheid. Het aandeel viel in een dag met 27 procent terug, terwijl het verlies in de afgelopen week opliep tot meer dan 40 procent.Slechte communicatie lijkt de hoofdoorzaak. Onmiddellijk rees een gevoel van dejá-vu. Vorig jaar bezorgden problemen met gasturbines en mogelijke schadeclaims voor asbestgevallen in de VS Alstom ook zware verliezen. Negen maanden lang probeerde de onderneming haar imago op te poetsen. Deze misstap kan er wel eens één te veel zijn.Dinsdag zei de onderneming dat de maximale blootstelling 684 miljoen euro kan bedragen, anderhalf tot twee keer meer dan analisten initieel hadden gedacht. Dit bedrag gaat echter uit van het onwaarschijnlijke geval dat de schepen niets meer opbrengen. Het management probeert de schepen aan andere chartermaatschappijen te verhuren, desnoods als drijvende hotels of kantoren. In het ergste geval, wanneer de schepen tijdelijk in de mottenballen worden gelegd, bedragen de kosten voor Alstom maximaal 50 miljoen euro per jaar tot 2004.Alstom blijkt ook nog voor 589 miljoen euro aansprakelijkheid uit te hebben staan voor andere cruisemaatschappijen en er staan nog acht schepen in het orderboek. Hiervoor worden geen afzeggingen verwacht. Bovendien zijn drie schepen geëffectiseerd, waardoor risicos doorgeschoven worden naar de banken. De scheepsbouw was in 2000 goed voor slechts 7 procent van de omzet van de onderneming, en zal ook geen al te significante impact op de resultaten hebben.In een week tijd werd 2 miljard euro marktkapitalisatie op de beurs weggevaagd voor een maximale, en onwaarschijnlijke, aansprakelijkheid van 1,273 miljard euro. De koersval lijkt dan ook nogal overtrokken.Wel komen plots fundamentelere problemen van Alstom in een scherper daglicht te staan: de hoge schuldgraad van de onderneming en dat ze haar financieel zwakkere klanten financiert om haar toch al niet rendabele scheepsbouwactiviteiten in stand te houden, die ook in de toekomst waarde blijven vernietigen.Hoewel het aandeel historisch laag staat, tegen slechts 0,2 maal de omzet, lijken beleggers hun vingers voorlopig niet nog eens te willen branden. Daarvoor is het sentiment in de sector ook te slecht, nu ook het aandeel van het Zweeds-Zwitserse ABB dinsdag 10 procent terugviel. In de VS kijkt ABB aan tegen 66.000 asbestclaims. Daar vroeg Federal-Mogul, een grote auto-onderdelenproducent, het faillissement aan vanwege soortgelijke schadeclaims. Beleggers zijn bovendien toenemend bezorgd over de hoogte van de toegestane leverancierskredieten en -financiering. PB