Lichte twijfels voor sterke dranken

Voor de producenten van sterke dranken viel oktober tegen. Terwijl de EuroStoxx 50 index een stijging van meer dan 15 procent liet zien, vielen de aandelen van Diageo over die periode bijna 10 procent terug. De aanleiding voor de koersval waren een verdoken winstwaarschuwing en tegenvallende halfjaarresultaten van zijn concurrent Allied Domecq. Aan de indrukwekkende groei die de sector van sterke dranken de afgelopen jaren liet zien lijkt stilaan een einde te komen. Begin september deelde Diageo mee dat de nettowinst in het tweede halfjaar, dat afliep op 30 juni 2002, bijna verdubbeld was tot 807 miljoen pond. De belangrijkste reden voor de forse stijging was de overname van de Seagram-merken. Voor de eerste keer kwam de overname van de Seagram-merken in de resultaten van Diageo terecht. In september zei Diageo-topman Paul Walsh al dat een omzetstijging van 8 tot 10 procent en een operationele winstgroei van 10 procent in het boekjaar 2002-2003 niet eenvoudig zou zijn wegens de slabakkende economie. Vorige week versterkte Paul Walsh deze waarschuwing door te stellen dat de doelstellingen mogelijk niet zullen worden gehaald. De omzet in Latijns-Amerika viel in het eerste kwartaal lager uit dan vorig jaar. Ook speelt de terugval in het ready-to-drink segment de groep parten. Vorig jaar kondigde dit segment zich nog als veelbelovend aan, maar de explosieve groei is er nooit gekomen. Toch denkt Walsh er niet aan het segment af te stoten. Wel zal Diageo afstand doen van Burger King, de hamburgerketen die voor ongeveer 10 procent van de omzet zorgt. Allied Domecq spendeerde in het tweede halfjaar, dat afliep op 31 augustus 2002, dubbel zo veel aan publiciteitskosten als in het eerste halfjaar. Hierdoor viel de nettowinst met bijna 10 procent terug. De omzet steeg met 15 procent na de overnames van Malibu Rum en een aantal wijnproducenten. Het volume van de 8 belangrijkste merken steeg in het tweede halfjaar met 8 procent inclusief overnames. In het eerste halfjaar was er nog een terugval van 3 procent. Allied spendeerde de afgelopen twee jaar ongeveer 2 miljard pond aan overnames in Nieuw-Zeeland, Europa en de Verenigde Staten. Met de overnames en meer publiciteit wil Allied de concurrentie met Diageo aangaan. Het marketingbudget van Diageo was vorig boekjaar dubbel zo hoog als het budget van Allied Domecq. Terwijl de omzetgroei van Diageo en Allied de laatste kwartalen grotendeels bepaald wordt door overnames, slaagt Rémy Cointreau er in interne groei te boeken. De op vier na grootste producent van sterke dranken haalt bijna 40 procent van zijn omzet uit de verkoop van cognac. De omzet in het tweede kwartaal, dat afliep op 30 september, nam met 6,7 procent toe. In het eerste kwartaal was er een omzetgroei van 2,2 procent. Men kijkt uit naar de derdekwartaalresultaten die Pernod-Ricard volgende woensdag publiceert. In het eerste halfjaar steeg de nettowinst van de Franse groep met 47 procent tot 154 miljoen euro. De omzet nam met 18 procent toe tot 2,57 miljard euro, grotendeels dankzij de overname van de Seagram-merken die niet naar Diageo gingen. De resultaten van Pernod-Ricard moeten duidelijkheid brengen of de interne groei van sterke dranken aan het afkalven is. PVM